Tafeleend

Natuurjournaal 11 juli 2020

Nature Today
11-JUL-2020 - Jongen van de tafeleend vliegen uit, spaanse vlag vliegt in Zuid-Limburg.

Na weken goede zorgen van moeder zijn de jongen van de tafeleend uitgevlogen. Vader heeft al tijden geleden het nest verlaten; het vrouwtje heeft de jongen helemaal zelf opgevoed. Deze jongen zijn nu groot genoeg om zelfstandig door het leven te gaan. Tafeleenden die in Nederland hebben gebroed, krijgen in de herfst gezelschap van hun familie uit het noorden. Broedvogels in Nederland trekken niet naar het zuiden, maar tafeleenden uit Scandinavië komen wel naar Nederland om hier te overwinteren.

Op vakantie in Zuid-Limburg? Kijk dan uit naar de spaanse vlag, die daar nu vliegt. De spaanse vlag is een nachtvlinder die ook overdag actief is. De vlinder is vrij zeldzaam, maar wordt als één van de weinige nachtvlindersoorten op Europees niveau beschermd. Er wordt moeite gedaan om zijn waardplanten (waaronder koninginnekruid) te behouden en er wordt extra inspanning geleverd om zijn habitat te beschermen. Je kunt de spaanse vlag goed herkennen aan zijn zwarte voorvleugel met witte strepen en oranjerode achtervleugel.

Spaanse vlag