donker pimpernelblauwtje

“Het donker pimpernelblauwtje is helemaal niet zo zeldzaam als De Vlinderstichting beweert”!

De Vlinderstichting
23-JUL-2020 - Er was buitengewoon veel aandacht voor het nieuws dat de wegberm bij Posterholt, waarin het donker pimpernelblauwtje voorkomt, per ongeluk was gemaaid en dat daarmee het voortbestaan van deze vlinder in Nederland bedreigd werd. Naast veel meelevende reacties en aanbiedingen van hulp, waren er ook tientallen mensen die zeiden dat ze die vlinder ook op andere plekken in Nederland zagen.

Donker pimpernelblauwtje zit bijna altijd met gesloten vleugels. Vrouwtjes zijn van boven bruin, mannetjes vrij donkerblauw met zwart“Jullie zeggen wel dat die vlinder zo zeldzaam is, maar ik zie ze hier op de Veluwe heel regelmatig, dus dat valt best mee”, “Komen jullie even langs, want ik heb die zeldzame vlinder hier in mijn eigen tuin", “Jullie verspreiden nepnieuws want die vlinder zie ik hier overal”, en veel meer van die claims kwamen vanaf vorige week binnen bij De Vlinderstichting. We nemen die reacties wel serieus, hoewel we de kans dat er op andere plaatsen in ons land donker pimpernelblauwtjes vliegen erg klein schatten. De vlinders hebben een zeer ingewikkelde levenswijze en er zijn niet veel plaatsen die geschikt zijn en waar zowel voldoende grote pimpernellen staan, de juiste mierensoort veel aanwezig is en waar ook het beheer voldoet voor deze fijnproever. Daarnaast zijn er in ons land enorm veel natuur- en vlinderliefhebbers die het doorgeven als ze vlinders ergens zien. Waarschijnlijk is Nederland het best onderzochte land ter wereld als het gaat om vlinders. Toch is niet uit te sluiten dat er nog een nieuwe vliegplaats wordt gevonden. Ook de plek bij Posterholt is pas in 2001 ontdekt. Die vlinders zijn waarschijnlijk afkomstig uit een vliegplaats net over de grens met Duitsland.

Koevinkje (een zandoogje) links en het donker pimpernelblauwtje rechts

Zo felblauw als de bovenzijde van dit boomblauwtje is donker pimpernelblauwtje nietAlle claims zijn serieus behandeld en gelukkig waren veel ervan voorzien van een foto. Vaak was daar inderdaad een blauwtje op te zien, dus tot zover was men correct, maar een donker pimpernelblauwtje zat er niet tussen. Het boomblauwtje vliegt erg goed op het moment en deze vlinder komt ook regelmatig in tuinen. Veel van de claims hadden dan ook betrekking op deze vlinder, maar ook icarusblauwtje en heideblauwtje kwamen langs. Opmerkelijker was het dat er ook regelmatig foto’s van een zandoogje werden ingestuurd. As je ziet hoe een koevinkje eruit ziet, is dat weer minder opvallend. Het koevinkje, een zandoogje, is bruin met een hele rij oogjes op de vleugel en dat komt best overeen met het donker pimpernelblauwtje. Hij is echter wel een slag groter, maar dat is een lastiger kenmerk als je de soorten niet kent. De duidelijke gele omranding en de ligging van de stipjes is wel verschillend. Tot dusver is het dus nog zo dat de enige bekende vliegplaats van het donker pimpernelblauwtje in het Roerdal ligt. We zijn erg benieuwd of, en zo ja hoeveel, donker pimpernelblauwtjes daar de komende jaren vliegen.

Wilt u blauwtjes herkennen en kijken of u wellicht wél het donker pimpernelblauwtje in de buurt hebt, dan kunt u gratis deze herkenningskaart downloaden, mede mogelijk gemaakt door BIJ12.