Circus aeruginosus. Bruine kiekendief

Natuurjournaal 13 augustus 2020

Nature Today
13-AUG-2020 - Bruine kiekendief trekt naar het zuiden en boommarters goed te zien.

De bruine kiekendief is klaar met broeden en het opvoeden van de jongen en trekt vanaf nu naar het zuiden om te overwinteren. Ze brengen de winter door in Zuid-Europa en Noord-Afrika, sommige kiekendieven blijven zelfs in Zuidwest-Nederland. Benieuwd of je een kiekendief hebt zien vliegen? Kiekendieven vliegen met hun vleugels in een v-vorm. Vanuit de verte kan je ze verwarren met de buizerd, maar die houdt zijn vleugels vlak tijdens het vliegen.

Boommarter

Rond deze tijd van het jaar is de boommarter beter te zien dan anders. De paartijd is begonnen, dus de mannelijke boommarters zijn actief op zoek naar vrouwtjes. Ook zijn de jongen groot genoeg geworden om zelfstandig rond te klimmen in bomen, maar ze worden nog wel begeleid door hun moeder. Boommarters zijn zeldzaam en normaal gesproken lastig te zien, dus trek eropuit en kijk of je een gezin boommarters kunt spotten!

Elk weekend en in de vakanties organiseert JNM – Jongeren in de Natuur kampen of excursies voor jongeren tussen de 11 en de 25 jaar, om samen de natuur in te gaan. Vogels kijken, schelpen zoeken, vissen of insecten fotograferen; alles komt een keer aanbod. Van 23 t/m 28 augustus gaan ze vogels kijken op Schiermonnikoog.

Ontdek de natuur in jouw omgeving op NatureToday.nl of download Nature Today in de appstores van Apple en Google Play