Ontdekking van een nieuw gastkoraal voor een Caribische parasitaire krabsoort

Naturalis Biodiversity Center
22-OKT-2020 - Een team van wetenschappers ontdekte vorig jaar tijdens een expeditie naar Bonaire een nieuwe gastheer voor de parasitaire galkrab Opecarcinus hypostegus. De krab maakt holletjes in harde koralen, zoals de nieuwe gastheersoort Agaricia undata. Met behulp van DNA-barcodes en onderwaterfotografie is de identiteit van de krabbetjes achterhaald, waardoor we nu meer weten over de gastheerverspreiding.

Bonaire wordt al lang gezien als een onderwaterparadijs, waar duikers van over de hele wereld heen trekken om de koraalriffen van dichtbij te bewonderen. Hoewel het koraalrif van Bonaire goed gemonitord wordt om het gezond te houden, is er toch nog veel te ontdekken. Een wetenschappelijke expeditie naar Bonaire werd georganiseerd, mede mogelijk gemaakt door het Wereld Natuur Fonds en het Naturalis Biodiversity Center te Leiden, met behulp van een team van wetenschappers van over de hele wereld. Veel van de wetenschappers legden hun focus op geassocieerde koraalfauna, denk hierbij aan kleine wormen, anemonen, sponzen, en kreeftachtigen die de koralen nodig hebben om op te leven.

Een van die kreeftachtigen is de vijf millimeter grote galkrab Opecarcinus hypostegus, een algemene Caribische soort die parasitair leeft op harde koralen. De naam ‘galkrab’ komt van de groei van het koraal om de krab heen, waarbij een holletje ontstaat. De vrouwtjes, vaak met veel relatief grote eieren, kunnen niet meer uit deze holletjes komen en zijn dus in wezen gevangen in hun gastheer. Galkrabben komen voor in alle tropische zeeën, maar er is nog weinig bekend over de gastheerverspreiding van deze soorten: welke galkrab leeft er in welk koraal?

Agaricia undata met daarin de galkrabben (gele pijlen/cirkels) en de gaten die gemaakt zijn door de krabben (witte pijlen)

Tijdens de expeditie naar Bonaire vond J. E. García-Hernández (Universiteit van Puerto Rico-Mayagüez) een holletje van een galkrab in een koraalsoort die nog niet was beschreven als gastheer voor galkrabben, Agaricia undata. Hij maakte foto’s van de galkrabben en van hun holletjes, en nam ze mee boven water voor een DNA-analyse. Uit de analyse bleek dat het inderdaad ging om de Caribische Opecarcinus hypostegus, en dus was er een nieuwe gastheer gevonden voor deze soort. Met behulp van een deel van het team (Naturalis Biodiversity Center en stichting ANEMOON) kon de lijst met bekende gastheren uitgebreid worden, waardoor we nu meer weten over de kieskeurigheid van galkrabbetjes in het Caribisch gebied. Nieuwe ontdekkingen over koraalbewoners, zoals het ontdekken van een nieuwe gastheer, geven meer inzicht in de evolutie, biodiversiteit en ecologie van het hele koraalrif.

Opecarcinus hypostegus, vrouwtje (links) en mannetje (rechts)