Bruine kikker

Natuurjournaal 18 maart 2021

Nature Today
18-MRT-2021 - Luister naar de bruine kikker, zwarte rat is drachtig.

Vandaag is de dag waarop de bruine kikker gemiddeld voor het eerst wordt gehoord. Het paarseizoen is aangebroken, en mannetjeskikkers brommen nu zachtjes. Daarmee hopen ze een vrouwtje te vinden. Ook kan je nu hun kikkerdril in water vinden. Dit blijft aan de oppervlakte drijven en is dus gemakkelijk te herkennen. De bruine kikker is waarschijnlijk het meest wijdverspreide amfibie van Nederland, deze soort komt bijna overal voor. Luister eens of je de mannetjes in jouw buurt hoort roepen.

Luister hier naar het geluid van de bruine kikker (Bron: Vroege Vogels)

Zwarte ratten hebben ook regelmatig een bruine kleur

Ook voor de zwarte rat is het voortplantingsseizoen aangebroken. Zwarte ratten kunnen zich in principe het hele jaar voortplanten, maar in Nederland doen ze dat meestal van maart tot november. In die tijd kan een vrouwtje wel zes nesten krijgen. Zo kunnen ze per jaar heel veel jongen krijgen. De helft van die dieren wordt echter niet ouder dan één jaar. Op dit moment zijn de eerste vrouwtjes drachtig. Hun jongen zullen halverwege april geboren worden.

Foto’s: Kees Marijnissen, Saxifraga; Alex O’Neal, Flickr