Tuinteller in actie bij de Vleermuistuintelling in 2020.

Vleermuistuintelling 2021: tel op 28-29 mei zelf de vleermuizen in jouw tuin!

Zoogdiervereniging
20-MEI-2021 - Hoewel nog fris is het echt wel lente, en dus tijd voor misschien wel de spannendste tuintelling van het jaar: de Vleermuistuintelling! In de avondschemering komen vleermuizen tevoorschijn en gaan op jacht naar muggen en andere insecten. Misschien doen ze dat ook wel bij jou in de tuin? Ontdek het zelf op 28 en 29 mei 2021 en laat op Tuintelling.nl weten hoeveel vleermuizen jij hebt geteld.

Tel mee op Tuintelling.nl

Ook al zie je ze misschien niet zo vaak: naast allerlei vogels, vlinders, bijen en kikkers wonen er vast ook vleermuizen bij jou in de buurt. Daar waar we genoeg ruimte laten voor natuurlijk groen en een donkere nacht komen vleermuizen voor. Daarom zijn wij – en jij vast ook - heel erg benieuwd of vleermuizen ook in jouw tuin rondvliegen. Als je ‘s avonds in de schemering nog graag in de tuin zit, doe dan op 28 en 29 mei 2021 mee met de Landelijke Vleermuistuintelling! Om vleermuizen te kunnen zien, kun je het beste vanaf zonsondergang een uur in de tuin gaan zitten. Dat is op 28 en 29 mei vanaf ongeveer 21:45 uur. Om het silhouet van een vliegende vleermuis goed te kunnen zien, zoek je een plek van waaruit je vrij zicht hebt op een stuk avondhemel. Bij voorkeur ook met zicht op een boom of wat struiken, want daar vliegen vleermuizen graag. Een instructie voor de tuintelling vind je hier.

Met deze zoekkaart kun je aan de hand van het silhouet en het vlieggedrag een vleermuis op naam brengen

Als je in je tuin vleermuizen ziet vliegen, dan kun je op Tuintelling.nl doorgeven hoeveel vleermuizen je in of boven de tuin hebt gezien en welke soort je denkt dat het is. Voor het bepalen van de soort heeft de Zoogdiervereniging een eenvoudig hulpmiddel gemaakt: de Zoekkaart voor de meest voorkomende vleermuizen in Nederland. Met deze zoekkaart kun je op basis van de grootte van de vleermuis en de manier van vliegen zelf ontdekken welke soorten vleermuizen er in jouw tuin voorkomen. De zoekkaart kun je tegen verzendkosten aanvragen of gratis downloaden bij de Zoogdiervereniging.

Achttien soorten

Van de achttien in Nederland voorkomende soorten vleermuizen zijn er een aantal regelmatig in tuinen te zien. De gewone dwergvleermuis en de laatvlieger wonen in spouwmuren en onder dakpannen. Zij jagen graag in parken en tuinen op insecten. De gewone grootoorvleermuis woont zowel op rustige (oude) zolders als in holle bomen, vaak in een mooie groene omgeving. Wie geluk heeft kan hem in oude tuinen, parken en bossen op nachtvlinders zien jagen. De watervleermuis woont liever in boomholten – maar als er weinig bomen zijn ook in gebouwen - maar toch kun je ze regelmatig zien vliegen boven het wateroppervlak van vijvers in dorpen en steden. De rosse vleermuis is ook zo’n boombewoner, maar hij zoekt zijn hapjes vooral hoog in de lucht. Welke van deze soorten komt bij jou in de tuin?

De gewone grootoorvleermuis jaagt ook in tuinen op nachtvlinders, muggen en kevers

Insectenveelvraten

Vliegen kost veel energie en daarom zijn vleermuizen echte 'insectenveelvraten'. Dwergveermuizen en watervleermuizen zijn gek op muggen en eten al snel zo’n duizend muggen per nacht. Laatvliegers, rosse vleermuizen en grootoorvleermuizen eten vooral kevers en nachtvlinders. De dwergvleermuizen die in een gemiddelde wijk in Nederland wonen, eten in totaal tussen de vier en vijftien miljoen insecten per jaar, waaronder ook veel steekmuggen (uitgaande van een populatie van zeventig dwergvleermuizen in die wijk). Daarmee dragen vleermuizen bij aan het in toom houden van het aantal muggen en voor groente, fruit- en tuinplanten schadelijke insecten. Wist je bijvoorbeeld dat Amerikaanse biologen en economen de waarde van vleermuizen voor de landbouw hebben berekend op gemiddeld 22,9 miljard dollar per jaar (pdf: 319 KB)? Dat is omgerekend 18,9 miljard euro per jaar! Het is voor Europa nog niet uitgerekend, maar het zal hier niet veel anders zijn. Zonder vleermuizen hebben we echt veel meer last van voor groente, fruit en granen schadelijke insecten. En missen we ook dat spannende fladderende silhouet in de avondschemering. Het enige wat de vleermuizen ervoor terug vragen is een fijne plek om te wonen en een groene omgeving.

Vleermuizen zijn echte veelvraten en dragen bij aan de natuurlijke bestrijding van plaaginsecten

Help de vleermuizen in je tuin

Wil jij de vleermuizen voor deze diensten bedanken? Of vind je het gewoon leuk om vaker vleermuizen te zien? Dat kan! Het enige wat je hoeft te doen is je balkon of tuin vleermuisvriendelijk in te richten. Hoe je dat kunt doen, kun je vinden op de website Mijn Vogeltuin. Daar vind je tips om niet alleen meer vogels, maar ook meer vleermuizen en vlinders naar je balkon of tuin te lokken. Denk aan het aanbieden van planten die de lekkerste insectenhapjes voor de vleermuizen lokken, een vijver waaruit de vleermuizen kunnen drinken en een vleermuiskast waarin ze kunnen wonen.

De website Mijn Vogeltuin geeft ook tips om meer vleermuizen in je tuin te krijgen