Platbuik Saxifraga

Natuurjournaal 18 juni 2021

Nature Today
18-JUN-2021 - Vliegende platte buiken en bloeiende slangen.

De breedste libel van Nederland vliegt nu volop. Het is de platbuik, die door zijn lichaamsvorm direct opvalt. Zijn achterlijf is breed en plat. Mannetjes en vrouwtjes zijn allebei oranje als ze uit hun oude vel sluipen. Mannetjes maken een ware transformatie door: hun achterlijf wordt lichtblauw. Vrouwtjes blijven dichter bij hun eerste kleur en worden bruinoranje. Jonge platbuiken vliegen na het uitsluipen eerst richting bossen om te jagen. Je kunt er soms grote hoeveelheden tegenkomen. Als ze klaar zijn om te paren, keren ze terug naar water. Mannetjes patrouilleren over het water en houden goed in de gaten of er andere platbuiken in de buurt zijn. Andere mannen verjagen ze, terwijl ze direct in de lucht met de vrouwtjes paren.

Slangenkruid

Langs de kant van de weg kan je het opvallende slangenkruid zien groeien. De bloemen zijn roze als ze net uitkomen, maar verkleuren naar blauw wanneer de bloem langer openstaat. De bloemen van slangenkruid zijn speciaal ontworpen voor bestuivende bijen en hommels. De meeldraden steken ver uit en dienen als landingsplaats voor insecten. Via die weg kunnen ze de bloem in kruipen. Daaronder steekt de stijl nog verder uit de bloem. Het einde van de stijl is gevorkt, net als de tong van een slang. Ooit, in de Romeinse tijd, geloofde men ook dat de wortels van slangenkruid zouden helpen tegen slangenbeten; maar alleen als je ze samen met wijn consumeerde.

Foto’s: Ab H. Baas, Saxifraga; Bart Vastenhouw, Saxifraga