Vuurjuffer

Natuurjournaal 29 juni 2021

Nature Today
29-JUN-2021 - Vliegende vuurjuffers en broedende baardmannen.

Heb je de afgelopen tijd rode juffers zien vliegen? Dat kan heel goed! De vuurjuffer, een felrode juffer, is de juffer die het eerst uitsluipt van alle juffers. Het is gelijk een soort die goed te herkennen is aan de rode kleur, want zoveel rode juffers zijn er niet. Daarbij is het ook nog eens een heel algemene soort. Kijk dus eens goed om je heen bij vennetjes en andere soorten stilstaand water. Grote kans dat je vuurjuffers ziet vliegen of ziet rusten op planten langs de waterkant.

Baardmannetjes hebben het elk broedseizoen weer druk. Ze brengen ieder jaar twee tot vier nestjes jongen groot. In sommige jaren kan een paartje dus wel twintig jongen voortbrengen! Op dit moment is de baardman net begonnen met het broeden op het derde nest. Dit doen ze laag bij de grond in dicht riet. De kans dat je zo’n nestje ziet is dus erg klein. Wil je toch op de hoogte blijven van het wel en wee van de baardman? Voeg dan in de Nature Today-app de vogel toe aan je favorieten, en ontvang bij elke statusupdate een melding. Dit geldt voor alle soorten in de app, dus niet alleen voor de baardman.

Baardman