Edelhert Saxifraga

Natuurjournaal 7 november 2021

Nature Today
7-NOV-2021 - Edelhert vormt roedels, groene kikkers overwinteren.

Samen sta je sterk, dus in de winter vormen edelherten groepen, die roedels genoemd worden. Er zijn roedels met onvolwassen mannetjes en vrouwtjes, en roedels met volwassen mannetjes. Een dominant vrouwtje met een kalf leidt de groep met vrouwtjes. Als het kalf sterft, dan verliest de moeder haar dominante status. Een ander vrouwtje met kalf neemt dan de leiding over. Volwassen mannetjes hebben zich, na de intensieve bronstperiode, inmiddels hersteld. Zij vormen hun eigen groep om de winter door te komen, en leven afgescheiden van de vrouwtjes.

Poelkikker

Amfibieën, zoals groene kikkers, zijn koudbloedig. Hun lichaamstemperatuur hangt af van de omgevingstemperatuur. In de winter is het te koud voor ze om nog actief te zijn, en daarom gaan ze in winterrust. Waar groene kikkers overwinteren, hangt af van de soort. Meerkikkers en bastaardkikkers overwinteren op de bodem van water, zoals in vennetjes en vijvers. Poelkikkers overwinteren meestal op het land. Om kikkers de winter door te helpen, kun je een rommelhoekje in de tuin maken waar dieren kunnen overwinteren. Ook is het nuttig om nog in november bladafval uit de vijver te ruimen. Zo maak je ruimte voor overwinterende kikkers.

Foto’s: Jan Nijendijk, Saxifraga; Ab H. Baas, Saxifraga