Damhert

Natuurjournaal 28 november 2021

Nature Today
28-NOV-2021 - Damhert is drachtig en zoek de barmsijs.

In de Amsterdamse Waterleidingduinen en op de Veluwe vind je in Nederland de grootste groepen damherten. Na de paartijd, die de afgelopen weken plaatsvond, zijn de vrouwtjes nu drachtig. Zij kunnen in juni en juli hun jongen verwachten. Voor die tijd moeten ze eerst nog de koude winter doorkomen. Damherten vormen na de paartijd roedels en trekken ‘s winters samen op. In de winter leven mannetjes en vrouwtjes ook vaak samen in roedels. Na de winter vormen ze nieuwe groepen, met vrijgezelle mannen apart van hindes met jonge dieren.

Als ‘s winters het blad van de bomen is gevallen en de proppen goed te zien zijn, kun je in elzen de leukste vogels vinden. Bekende vogels die zaden eten uit de elzenproppen zijn bijvoorbeeld de putter en de sijs. Er zijn echter meer soorten die de els weten te vinden. Zo zijn er bijvoorbeeld de grote barmsijs en de kleine barmsijs. Een klein aantal kleine barmsijzen broedt in Nederland, de grote barmsijs broedt hier helemaal niet. ‘s Winters worden er vaak grote aantallen grote barmsijzen gezien, terwijl de kleine barmsijs gemiddeld wat minder gespot wordt. De soorten lijken op elkaar, en zijn onder andere te herkennen aan hun rode voorhoofd. De grote barmsijs is meer grijzig en lichtgekleurd, terwijl de kleine barmsijs bruin gestreept is. Om het nog moeilijker te maken, zijn het actieve vogels die weinig stil zitten, en ook nog eens samen in groepen optrekken. Vogels kijken voor gevorderden dus! Neem de verrekijker eens mee om naar zwarte els te kijken, en laat je verrassen door de bezoekende vogels.

Grote barmsijs