Vulpes vulpes. Vos

Natuurjournaal 9 februari 2022

Nature Today
9-FEB-2022 - Vos is drachtig en waar slapen ganzen 's nachts?

In december begon de paartijd van de vos al. Vossen die nog geen geluk hebben gehad, zijn nu nog steeds op zoek naar een partner. De meeste vrouwtjes zullen inmiddels echter wel drachtig zijn. Eind maart en begin april worden de jonge vosjes geboren. Vlak voor hun geboorte zal het vrouwtje een hol opzoeken, dat ze soms deelt met andere drachtige vrouwtjes. De mannetjes hebben dan de taak om eten te verzorgen, als dat niet meer in de buurt te halen valt.

Rotganzen

In de winter vallen de grote groepen overwinterende ganzen op. Rietganzen, kolganzen, brandganzen, rotganzen en nog veel meer soorten; ze weten Nederland goed te vinden. Overdag kun je ze goed zien grazen op weilanden. Maar waar blijven ze 's nachts eigenlijk? Ganzen (en zwanen ook) zoeken 's nachts wateren op om samen te overnachten. Vaak scholen ze met tientallen samen op grote meren en plassen. Op het water zijn ze veilig voor roofdieren, zoals vossen. En als je samen overnacht, is de kans dat een roofvogel vanuit de lucht wordt opgemerkt groter. Vaak slapen ze met één oog open, zodat ze de omgeving goed in de gaten kunnen houden.

Foto's: Jan Nijendijk, Saxifraga; Dirk Hilbers, Saxifraga