Boomklever

Natuurjournaal 11 maart 2022

Nature Today
11-MRT-2022 - Boomklevers zingen volop en gewoon speenkruid bloeit.

Om vogels aan hun geluid te herkennen, moet je meestal enige oefening en ervaring hebben. Er zijn echter ook makkelijke soorten bij. De koekoek is daar een mooi voorbeeld van, maar wat te denken van de boomklever? Dat prachtige vogeltje met de korte staart, met veel blauw op de rug en roestbruin op borst en buik. Je vindt hem in bossen met oude loofbomen. Boomklevers hebben de grappige gewoonte om meestal met de kop naar beneden een boomstam af te struinen naar insecten. Veel andere boombewoners kruipen juist altijd omhoog langs een stam. Als de boomklever beneden is, vliegt hij omhoog naar een volgende boom en kruipt daar weer omlaag. Het geluid van boomklevers bestaat uit twee deuntjes, het ene is ‘lu-lu-lu’ en het tweede is ‘wiet-wiet-wiet’. In vogelaarskringen wordt hij daarom wel de hasjverkoper genoemd. In bossen met oude loofbomen kan je hem nu overal luid horen zingen.

Luister hier naar het geluid van de boomklever (Bron: Niels van Doninck)

Langs de kant van de weg, in beschaduwde bossen en parken kun je nu de goudgele bloemen van gewoon speenkruid zien. Het is een vroege voorjaarsbloeier die als een van de eerste gele bloemen in het jaar tevoorschijn komt. Ook in de Nature Today-app valt deze plant op: hij staat al een tijdje op nummer één in de lijst van planten die nu te zien zijn. Heb je speenkruid in de buurt gevonden? Let dan ook eens op de plant als het regent. Bij regen zijn de bloemetjes namelijk ingeklapt. Gewoon speenkruid bevat veel vitamine C en werd vroeger gebruikt om scheurbuik mee te behandelen. In Duitsland hebben ze de soort daar zelfs naar vernoemd: ‘Scharbockskraut’, wat vertaalt naar ‘scheurbuikkruid’. Speenkruid is giftig tijdens en na de bloei.

Gewoon speenkruid