Zilverschoon

Natuurjournaal 7 mei 2022

Nature Today
7-MEI-2022 - Zilverschoon bloeit en braamsluiper heeft eieren.

Een klein ‘schoon’ plantje waar je snel overheen loopt, is toch de moeite waard om eens naar te kijken. Zilverschoon staat weer volop in bloei. Dit plantje is in heel Nederland goed te zien langs paden, dus let bij een volgende wandeling eens op. De bloemen zijn vrolijk geel gekleurd; het ‘zilver’ uit de naam komt van de glans van de bladeren. Zilverschoon is een plant uit de rozenfamilie. Als je naar de bloemen kijkt, zie je dat deze inderdaad lijken op bijvoorbeeld die van wilde roos.

Braamsluiper

Erg opvallend is de braamsluiper op het eerste gezicht niet. Hij heeft een grijsbruin verenkleed en verstopt zich, zoals zijn naam al zegt, het liefst in het struikgewas. Toch is het best een bijzondere vogel. Zo overwintert hij als een van de weinige vogels in Oost-Afrika. Braamsluipers die de reis naar Nederland goed hebben volbracht, zijn hier nu aan het broeden. Daarvoor bouwt het mannetje eerst een paar simpele nesten om vrouwtjes te verleiden. Het echte nest komt pas als het vrouwtje gekozen heeft. Ook de zwijgzaamheid van de braamsluiper is opvallend. Hij zingt vooral begin mei, dus wie zijn vogelgeluiden wil oefenen, moet nu naar buiten!

Foto’s: Willem van Kruijsbergen, Saxifraga; Jan Nijendijk, Saxifraga