Vaccinium vitis idaea. Rode bosbes

Natuurjournaal 22 december 2022

Nature Today
22-DEC-2022 - Rekel achtervolgt moervos en vossenbessen in het bos of op je bord.

Met de kortste dag is gisteren de winter echt begonnen, al lijkt het nu alleen maar weer warmer te worden. Wat het weer ook is, voor de vos is de paartijd aangebroken. Mannetjesvossen – de rekels – lopen dagen achter de vrouwtjes aan – de moervossen. De vrouwtjes zijn namelijk maar een paar dagen vruchtbaar, dus de rekel moet er zeker van zijn dat hij op het goede moment met ‘zijn’ vrouwtje kan paren. Net als bij honden kan de paring een tijd duren, omdat het mannetje een tijdje blijft vastzitten.

Vos

Zou de vossenbes zo genoemd worden omdat vossen ze wel lusten? Het is de bijnaam van de rode bosbes, het rode en vooral zure neefje van de blauwe bosbes. Vanwege de wrange en zure smaak wordt van rode bosbessen vaak jam of compote gemaakt, die in de winter bij wild en vlees wordt gegeten. Ook nu kunnen er nog bessen aan de planten zitten. Dat komt doordat rode bosbessen twee keer bloeien: in het voorjaar en in de nazomer. In Nederland groeien ze vooral op zure zand- en veengronden in Drenthe, Overijssel en Gelderland.

Foto's: Ed Stikvoort, Saxifraga; Bart Vastenhouw, Saxifraga