Mol

Natuurjournaal 8 februari 2023

Nature Today
8-FEB-2023 - Winterslaapwoensdag: mol graaft door en meikever slaapt in poppenwieg.

Welke dieren gaan in winterslaap om de kou te overleven? Tot het voorjaar is het elke woensdag Winterslaapwoensdag in het natuurjournaal en nemen we twee soorten onder de loep.

Als de mol ergens goed in is, is het in graven. Dat blijven ze de hele winter doen, ze gaan dus niet in winterslaap. Onder de grond hebben ze sowieso minder last van de kou, omdat vorst niet diep de grond in trekt. Nu het ’s nachts vriest en kouder is, kruipen regenwormen wel dieper de grond in. De mol gaat erachteraan en maakt diepere gangen, waardoor je nu ineens weer veel nieuwe molshopen ziet. Die kan je dit weekend dan gelijk even tellen voor de Mollentelling! De mannetjesmollen beginnen nu ook aan de zoektocht naar een vrouwtje. Daarvoor graven ze ondiepe gangen – zogenaamde mollenritten – die je in de bodem kan zien lopen.

Meikevers zijn nu nog in winterslaap onder de grond

Ook iets dieper in de grond, zo’n dertig centimeter, is de meikever in een diepe winterslaap. Na een paar jaar als larve – die engerling wordt genoemd – onder de grond te leven en van plantenwortels te eten, is de engerling aan het einde van de zomer dieper weggekropen om te verpoppen. Na een paar weken is de volwassen meikever uit de pop gekomen. Daarna heeft hij zich niet meer verroerd, en wacht in zijn ‘poppenwieg’ tot het voorjaar. Nog een paar maanden, en dan kruipen ze in april of mei naar boven en vliegen als meikever uit. Ze kunnen maar kort genieten van hun leven boven de grond, want binnen twee maanden is het alweer voorbij. Ze zijn als kever dus langer in winterslaap dan wakker!

Foto’s: Rudmer Zwerver, Saxifraga; Willem van Kruijsbergen, Saxifraga