Dendrocopos minor. Kleine bonte specht

Natuurjournaal 24 februari 2023

Nature Today
24-FEB-2023 - De kleine bonte specht klinkt weer en zoek sterretjesmos.

Nu weer in bossen te horen: de schelle roep van de kleine bonte specht. Ons kleinste spechtje – formaat vink – begint aan de baltstijd. Ze laten hun snelle roffel horen – net een naaimachine – en die schelle baltsroep. Ki-ki-ki-ki-ki, het lijkt op de veel gehoorde grote bonte specht, maar dan hoger. Kleine bonte spechten broeden in open bos met veel dood hout en zachte boomsoorten waar ze hun nest in hakken, zoals berk, wilg, els en populier. Ze leven vooral in Oost-Nederland, met bolwerken in de Achterhoek en Drenthe en op de Veluwe.

De sterretjes van fraai haarmos

Het was deze week een beetje saai weer met af en toe een buitje, echt lekker weer voor mossen dus. Ze zijn overal wel te vinden, op bomen, stenen of tussen de voegen van je terras. Iedereen kent ook wel de dikke plakken mos op de bosbodem. Vaak met spitse blaadjes, die als een ster uiteen staan. Je zou kunnen denken dat het sterrenmos heet, 'sterretjesmos' wordt het door veel mensen genoemd, maar waarschijnlijk is het gewoon haarmos of fraai haarmos. Gewoon sterrenmos heeft dan weer niet van die ‘sterretjes.’ Als je interesse gewekt is, kijk dan eens bij de activiteiten – er zijn meerdere mossenexcursies te vinden. En een heleboel andere activiteiten over vogels, vissen, vlinders en nog veel meer.

Foto's: Bart Vastenhouw, Saxifraga; Paul Braun, Wikimedia Commons