egeltje, hispa atra

Natuurjournaal 10 mei 2023

Nature Today
10-MEI-2023 - Egeltjes in miniatuur en ondergronds reuzeninsect.

Er is meer dan één soort egel in Nederland. Het egeltje is net zo stekelig als de egel, maar een stuk kleiner. Het is namelijk een klein kevertje, van maar een paar millimeter lang. In dit filmpje zie je goed hoe stekelig en klein ze zijn! Het egeltje hoort bij de familie van de bladkevers, waarvan de meeste soorten bladeren van planten eten. Egeltjes richten zich op grassen. De larven mineren in het blad: ze zijn zo klein dat ze in het blad zitten en zich er een weg doorheen eten. Je zou het niet zeggen, maar de stekelige egeltjes zijn familie van de bladhaantjes. Die hebben juist vaak gladde en glimmende schilden, zoals het blauwe elzenhaantje of het knalrode leliehaantje. Die zijn nu ook te zien en iets algemener dan het egeltje, zij komen vooral in het zuiden en midden van het land voor.

Veenmollen kunnen drie tot zeven centimeter lang worden en hebben echte graafklauwen

Van miniatuur naar mega: de veenmol is een van de grootste insecten van Nederland. Ook deze naam is goed gekozen, de veenmol heeft echte mollenklauwen en leeft ondergronds. En ze komen vooral in veengebieden voor, waar het makkelijk graven is. In de opening van de gang – vaak bij een sloot – laten mannetjes nu hun nachtelijke serenades horen. Want ondanks hun naam, zijn ze verwant aan krekels. Het getsjirp lijkt eindeloos aan te houden. Dat is ook het verschil met het gekwaak van de rugstreeppad, die af en toe een pauze inlast. Lees meer over dit spectaculaire insect in dit natuurbericht of bekijk op dit filmpje hoe snel ze kunnen graven.

Foto’s: Dick en Mathilde Groenendijk, Waarneming.nl; Frank Dorsman , Saxifraga