Rapunzelklokje

Natuurjournaal 11 juni 2023

Nature Today
11-JUN-2023 - Rapunzelklokje komt niet alleen in sprookjes voor en welke vlinders kun je nu zien?

De klokjestijd is begonnen, Vanwege hun grote bloemen zijn zowel inheemse als uitheemse soorten klokjes geliefd in tuinen. Maar ook in het wild zijn ze te bewonderen. De naam van het rapunzelklokje of raponsje klinkt echt sprookjesachtig. Ze komt vooral voor in het oostelijk rivierengebied: langs de Maas tot Nijmegen en langs de IJssel. Daar groeit ze op vochtige en kalkhoudende plekken. Elke plant maakt één lange ijle bloemstengel van zeker een halve meter lang, vol met de lichtblauwe of lila bloemen. Ze zijn heel bleek en soms bijna wit. Het zijn meerjarige planten, die het eerste jaar niet bloeien maar een bladrozet vormen en een vrij dikke wortelstok hebben. Die werd vroeger wel gegeten – als de raponsjes uit het sprookje misschien?

Het icarusblauwtje is het algemeenste blauwtje van Nederland

De zon schijnt volop, maar waar zijn de vlinders? Het vlinderjaar kent een vast ritme. Er zijn soorten die pas in de zomer vliegen – die moeten zich nog ontpoppen. De voorjaarsvlinders hebben eitjes gelegd en leggen zelf het loodje, terwijl hun rupsen later in de zomer de tweede generatie vormen. In juni vallen we tussen wal en schip en vliegen er weinig soorten – al hadden veel soorten vlinders dit jaar een slecht voorjaar. De citroenvlinder vloog juist in grote aantallen, en daar zijn nu nog de laatste van te zien. Het icarusblauwtje heeft ook een junidip, maar is zo algemeen dat ze nu ook redelijk veel gezien worden. Verder helpen hooibeestjes en bont zandoogjes ons de junidip door. En dan is het nog een paar weken wachten op de zomervlinders.

Foto's: Bart Vastenhouw, Saxifraga; Fons Bongers, Saxifraga