gewone zeehond

Natuurjournaal 28 mei 2024

Nature Today
28-MEI-2024 - De superbaby's van de gewone zeehond worden geboren en welke vogel klinkt als een raspende ratel?

De kraamtijd van grijze zeehonden en gewone zeehonden is precies in de andere tijd van het jaar. Grijze zeehonden bevallen in december, gewone zeehonden krijgen hun jongen nu. Ze bevallen op een zandplaat van één pup. Als bij vloed de zandplaat onderloopt, zwemt de pup met de moeder mee want ze kunnen als baby al gelijk zwemmen! Ze verliezen hun witte, wollige babyvacht ook al gelijk als ze geboren worden. Vaak zijn ze met z'n allen bij elkaar aan het zonnen, als de moeders gaan jagen blijven de pups alleen. Na drie tot zes weken zijn ze flink aangekomen en gaan ze hun eigen weg.

Een roepende kwartelkoning is één van de mooiste natuurgeluiden van Nederland

Op nog maar een paar plekken in Nederland kun je op zachte avonden in de voorzomer één van de vreemdste vogelgeluiden horen. Een snelle, mechanische ratel, telkens twee keer achter elkaar. Crex-crex, crex-crex, crex-crex. Dat is ook de wetenschappelijke naam van deze vogel, kwartelkoning is de Nederlandse. Een kwartel is het echter niet, de subtiel gekleurde vogel op hoge poten is familie van de waterral. Ze broedden vroeger veel in hooilanden, maar met de hooilanden verdwenen ook de kwartelkoningen. De laatste jaren zijn er slechts vijftig tot honderd broedparen. Alleen als er laat gemaaid wordt, hebben ze kans van slagen. Met een beetje geluk hebben de mannetjes na hun reis uit Oost-Afrika hier een plekje in een natuurgebied gekozen, waar ze nu elke avond raspend de dames aanroepen.

Foto's: Mark Zekhuis, Saxifraga; Robert Wantia, Waarneming.nl