Mier met eikenprocessierups

Mieren blijken natuurlijke vijanden voor jonge eikenprocessierupsen

De Natuurkalender, Hellingman Onderzoek en Advies, Wageningen University
12-MEI-2017 - De relatieve lage temperaturen in april heeft de ontwikkeling van eikenprocessierupsen sterk vertraagd, onder andere doordat de bladontplooiing van eiken lang op zich liet wachten en traag verloopt. Hierdoor hebben natuurlijke vijanden langer de kans om zich te goed te doen aan de rupsen. Naast vogels roofvliegen en sluipwespen blijken nu ook mieren verzot op de jonge eikenprocessierupsen.

De eikenprocessierupsen zijn al begin april uit hun eitjes gekomen. Sindsdien hebben ze in grote delen van het land lang op voedsel moeten wachten. Door de relatief lage temperaturen in de afgelopen weken ontplooiden de eiken ongelijkmatig en traag hun bladeren. De rupsen hebben ook diverse keren vorst moeten trotseren.

Tot nu toe hebben ze het gered. Ze kunnen lang overleven zonder voedsel. Voor de jonge en nog kleine rupsen ligt er echter veel gevaar op de loer, zoals vogels die de jonge rupsen opeten. Er zijn inmiddels al een groot aantal vogelsoorten bekend die zich te goed doen aan eikenprocessierupsen.

Mieren vangen eikenprocessierupsen in de bomen en brengen ze naar het nest

Mieren

Er zijn ook allerlei andere natuurlijke vijanden zoals roofvliegen, sluipwespen en de larven van de gaasvlieg. Nu blijkt dat ook mieren zich te goed doen aan de jonge eikenprocessierupsen. Mieren die de bomen in gaan vangen rupsen waarna ze ze meenemen naar hun nesten. Op onderstaande film is mooi te zien hoe dat in zijn werk gaat.

Mier vangt eikenprocessierups en neemt hem mee naar zijn nest (Bron: Silvia Hellingman).

Nu de eiken uitlopen en de temperaturen beduidend hoger liggen dan in de afgelopen weken zullen de rupsen snel groeien en worden ze te groot voor de mieren. Tot die tijd zullen meerdere exemplaren worden meegenomen naar de nesten als voer voor de larven en daarmee zullen ze ook bijdragen aan de reductie van de eikenprocessierups.

Tekst: Silvia Hellingman, Biocontrole Onderzoek en Advies, Arnold van Vliet, De Natuurkalender, Wageningen University