Natuurberichten

Uitgever: Hellingman Onderzoek en Advies

Deel deze pagina

Pagina 1 van 4 - 32 Resultaten

Meikever bezig met een ander mannetje te paren 2 6 2021

De afgelopen weken hebben veel meikevers gevlogen. In de strijd tussen twee mannelijke meikevers om een vrouwtje te bevruchten ging een van de mannetjes de fout in: hij paarde met zijn concurrent. De opmerkelijke vergissing is op..

Lees verder 7 juni 2021   1 week oud
Sluipvlieg op eikenprocessierupsen

Het stimuleren van natuurlijke vijanden resulteerde in maximaal 75 procent minder eikenprocessierupsnesten en voorkwam overlast. Van de aangetroffen nesten bleek 80 procent volledig leeg gevreten door vogels of volledig..

Lees verder 23 september 2020   8 mnd oud
Aphodius contaminatus

In delen van Nederland en België worden meldingen gedaan van vliegenzwermen en/of grote aantallen insecten die over de gevels lopen. Het blijkt om kleine mestkevers van het geslacht Aphodius te gaan. Deze mestkevers houden vooral..

Lees verder 3 oktober 2019   1 jaar oud
Koolmees met eikenprocessierups in de bek

In het tweede jaar van het project ‘Natuurlijke bestrijding eikenprocessierups’ werden op een proeflocatie met natuurlijke vijanden 80% minder nesten aangetroffen dan op de controlelocatie. Op de proeflocatie werd bijna 90% van de..

Lees verder 1 september 2019   1 jaar oud
bladluizen op roos

De zeer grote aantallen vliegjes die deze dagen in de lucht vliegen zijn bladluizen. Van mei tot en met augustus viel het aantal vliegende bladluizen nog mee. Blijkbaar waren de uitzonderlijke weersomstandigheden sindsdien zeer..

Lees verder 20 oktober 2018   2 jaar oud
Bord project Boermarke Wapserveen, NAtuurlijke bestrijding eikenprocessierups

Het project Natuurlijke bestrijding eikenprocessierups in de gemeente Westerveld, onder leiding van de Boermarke Wapserveen, is succesvol verlopen in 2018. Op de locatie waar natuurlijke bestrijders werden gestimuleerd werden in..

Lees verder 11 september 2018   2 jaar oud
Engerling meikever en rozenkever

Op diverse plekken worden momenteel veel engerlingen van zowel de rozenkevers als van de meikevers gezien. De droogte heeft blijkbaar geen invloed gehad op de larven en op de eitjes die in het voorjaar zijn afgezet...

Lees verder 5 september 2018   2 jaar oud
Wespennest onder informatiebord

We koersen aan op een meer dan gemiddeld wespenjaar. Door het perfecte weer zijn veel koninginnen succesvol geweest in het vormen van een wespennest. De meeste wespenbestrijders hebben het na een paar rustige jaren weer eens druk..

Lees verder 16 juli 2018   2 jaar oud
Koolmees eet pop van eikenprocessierups

Eerder legden we vast dat mezen jonge en oudere eikenprocessierupsen eten. Nu hebben we op film vastgelegd dat koolmezen ook poppen uit de nesten halen. Het is hard werken voor de koolmees. De poppen zitten in een taaie cocon...

Lees verder 3 juli 2018   2 jaar oud
Koolmees in nest processierups Silvia Hellingman

Eerder hebben we aangetoond dat koolmezen zowel jonge als oudere eikenprocessierupsen eten. Twee video's laten nu zien dat ze ook rupsen opeten die overdag in de karakteristieke eikenprocessierupsnesten verscholen zitten. Ze maken..

Lees verder 30 juni 2018   2 jaar oud