uitsnede Grasduinen cover

Dit zijn de favoriete zoogdieren van het moment

Zoogdiervereniging
9-MRT-2009 - Grasduinen en de Zoogdiervereniging maken top tien kanshebbers voor titel favoriete zoogdier van Nederland bekend. Stemmen kan nog tot 6 april!

Bericht uitgegeven door de Zoogdiervereniging op maandag 9 maart 2009

Het natuurtijdschrift Grasduinen en de Zoogdiervereniging maken de tien koplopers bekend in de zoektocht naar het favoriete in het wild levende zoogdier van Nederland. In willekeurige volgorde zijn dat: das, edelhert, eekhoorn, egel, konijn, otter, ree, tuimelaar, vos en zeehond. Deze tien maken de meeste kans om de populariteitswedstrijd te winnen. Stemmen kan nog tot 6 april.

Grasduinen en de Zoogdiervereniging hebben, na 1.500 uitgebrachte stemmen, de tussenstand opgemaakt van hun zoektocht naar het favoriete zoogdier van Nederland. Er is een koploper met twee achtervolgers en daarna een heel peloton dat ook nog volop meedoet. Meer informatie dan welke soorten in de top tien staan, wordt op dit moment niet verstrekt om de uitslag niet te beïnvloeden. Iedereen kan nog stemmen tot en met  6 april op www.grasduinen.nl  (of direct op: www.grasduinen.nl/dierenquete). De winnaar wordt op 26 april bekend gemaakt.

Bij de tien koplopers zitten vooraf als kanshebbers getipte soorten als ree, eekhoorn, konijn, egel, edelhert, das, vos, tuimelaar en zeehond. Maar ook de otter zit erbij. Vooralsnog buiten de top tien vallen outsiders als de lieftallige hazelmuis, de onbekende boommarter, het noeste everzwijn en de enige vliegende zoogdieren, de vleermuizen. Ook hamster, damhert, haas en bever halen de top tien vooralsnog niet. Voor bunzing, mol, hermelijn, muis en rat waren de verwachtingen al niet erg hoog gespannen.

Om op de lijst te komen moet een zoogdier niet alleen aaibaar zijn, maar ook in Nederland in het wild voorkomen. Huis- en boerderijdieren of soorten die niet (meer) in Nederland voorkomen zijn uitgesloten. En al zouden sommigen graag op hem stemmen, voor de wolf is het dus nog iets te vroeg.

De X factor

Van alle dieren zijn zoogdieren het meest aaibaar. Waarom mensen het ene dier aantrekkelijker vinden dan het andere is deels wetenschappelijk te verklaren. Een platte snoet, zachte vacht en grote ogen zijn bijvoorbeeld populair. Maar wat is nu het leukste, aantrekkelijkste, meest bijzondere of meest aaibare zoogdier van allemaal? Om daar achter te komen lanceerden Grasduinen en de Zoogdiervereniging op 5 februari de verkiezing van het favoriete zoogdier van de Nederlanders.

Tekst: Eric van Kaathoven, www.zoogdiervereniging.nl