Boletus aereus
Bronskleurig eekhoorntjesbrood

Paddenstoelenlaan te Alkmaar groeiplaats van zeldzame boleten

Nederlandse Mycologische Vereniging
24-AUG-2011 - Een speciaal op paddenstoelen gericht bermbeheer langs de Wilhelminalaan door de gemeente Alkmaar levert een nieuwe soort eekhoorntjesbrood op voor de provincie Noord-Holland.

Bericht uitgegeven door de Nederlandse Mycologische Vereniging op [publicatiedatum]

Bronskleurig eekhoorntjesbrood (foto: Christiane Baethcke)De circa vijfhonderd meter lange Wilhelminalaan te Alkmaar wordt door de gemeente al enkele jaren op een voor paddenstoelen vriendelijke manier beheerd. Zo werden er parkeerplaatsen langs de laan teruggegeven aan de bermen en is de groei van Klimop tegengegaan. Grote delen van de laan waren overwoekerd door deze klimplant en waar deze de bodem bedekte, fructificeerden nauwelijks nog paddenstoelen.

Deze maatregelen hebben in een paar jaar tijd gezorgd voor een forse toename van het aantal paddenstoelen, waarbij vooral de boleten opvallen door hun aantal, grootte en kleurenpracht. Toen de Nederlandse Mycologische Vereniging er vorige week een excursie hield was het weer zover. Vele boleten stonden er te pronken,waaronder buikige vormen van de Netstelige heksenboleet (Boletus luridus), het Vroeg eekhoorntjesbrood (Boletus reticulatus) en een prachtige boletensoort, die in eerste instantie niet met zekerheid werd herkend. Na microscopisch onderzoek en bestudering van de foto’s bleek het te gaan om het zeer zeldzame Bronskleurig eekhoorntjesbrood (Boletus aereus). Na overleg met het Nationaal Herbarium (Machiel Noordeloos) werd de vondst wetenschappelijk bevestigd.

Netstelige heksenboleet (foto: Menno Boomsluiter)Het aantal soorten paddenstoelen van de Wilhelminalaan komt hiermee op 197. Dit aantal soorten is des te opmerkelijker, als je weet dat de Wilhelminalaan tegen het centrum van de stad aan ligt en aan de ingang van het Medisch Centrum Alkmaar.
Zo zie je maar weer, tot wat voor resultaat een voor paddenstoelen gunstig beheer kan leiden.

Foto's: boven: Christiane Baethcke; onder: Menno Boomsluiter, Nederlandse Mycologische Vereniging