heideblauwtje klein

Blauwe heide

De Vlinderstichting
1-JUL-2008 - Op vochtige heideterreinen kun je momenteel het heideblauwtje vinden. Het leuke van deze soort is dat hij in enorm hoge dichtheden voor kan komen. Soms ziet de hele heide er blauw van!

Bericht uitgegeven door De Vlinderstichting op 1 juli 2008

Op plekken waar dopheide bloeit is het wat vochtiger en dat is het optimale leefgebied van het heideblauwtje. De mannetjes zijn prachtig blauw van boven en op de onderzijde is een fraaie tekening te zien van zwarte stippen, oranje halve maanvormige vlekken en blauwe bestuiving. Vrouwtjes zijn bruin van boven met kleine oranje vlekjes en de onderzijde heeft dezelfde tekening als het mannetje, maar dan met een bruinige ondergrond. De soort vliegt vanaf eind juni en is nu zo’n beetje op haar top. Heideblauwtjes zijn aan te treffen in heidevelden in de provincies Friesland, Groningen, Drente, Overijssel, Gelderland, Utrecht, Noord-Brabant en Limburg.

Het heideblauwtje is een beschermde soort en De Vlinderstichting wil graag precies weten waar de vlinder nog aanwezig is. Daarom is er een zogenaamde inhaalslag, waarin mensen gevraagd wordt om naar plekken te gaan waar vijf jaar geleden nog heideblauwtjes zijn gezien, maar waar we geen recente meldingen van hebben. Zo hopen we te achterhalen waar de soort nog zit en waar hij inmiddels is verdwenen. Wilt u meewerken door ook een of enkele vroegere vliegplaatsen te bezoeken ga dan naar de site van de inhaalslag. Daarop is precies te zien welke hokken in Nederland nog vacant zijn en waar we graag van zouden zien dat ze bezocht werden.

Wellicht zijn er hokken bij u in de buurt. Het onderzoek kan nog tot de eind van de vliegtijd van het heideblauwtje, zo’n beetje begin augustus. Wel is van belang dat het goed weer is, zodat er een goede kans is om de vlinder te vinden.

Tekst en foto's: Kars Veling, De Vlinderstichting