kaft zoogdier uitsnede WOLVEN ROLLIN VERLINDE

Is Nederland klaar voor de wolven?

Zoogdiervereniging
9-JAN-2009 - Poolse wolven naderen binnen enkele jaren via Duitsland onze landsgrenzen. Zal de wolf in Nederland met open armen ontvangen worden? Deze vraag staat centraal in het nieuwe nummer van het populair wetenschappelijke tijdschrift Zoogdier van de Zoogdiervereniging.

Bericht uitgegeven door de Zoogdiervereniging op vrijdag 9 januari 2009.

Het is eerder een kwestie van jaren dan van decennia wanneer de wolf in Nederland terugkeert. Poolse wolven naderen via Duitsland onze landsgrenzen. Zal de wolf in Nederland met open armen ontvangen worden? Deze vraag staat centraal in een publicatie in het nieuwe nummer van het populair wetenschappelijke tijdschrift Zoogdier van de Zoogdiervereniging.

De wolf is aan het einde van de 19e eeuw uit Nederland verdwenen maar gaat terugkeren. Wolvenkenner Jan van Haaften geeft in zijn artikel in Zoogdier aan dat wolf en mens prima samen kunnen leven: ‘In landen waar men nog steeds gewend is met de wolf samen te leven, ondervindt men in het algemeen weinig problemen met deze dieren.’ Zo kunnen waakhonden die met kuddes schapen en geiten opgroeien een effectieve bescherming bieden. Bovendien hebben de wolven in landen als Roemenie waar de grootste wolvenpopulatie van Europa zit, een positieve uitwerking op populaties edelherten, reeën en wilde zwijnen. Zieke en oude dieren zijn de eerste prooien.

"Roodkapje-syndroom"
Alleen in gebieden waar de wolf lang is weggeweest veroorzaken ze veel ophef, zoals in delen van Zwitserland waar ze vanuit Italië binnenkomen. Bezorgde veehouders en een publieke opinie die lijdt onder het ‘Roodkapje-syndroom’ spelen daarbij een rol. Ondertussen nemen de aantallen wolven in Europa weer toe mede dankzij het feit dat ze nu bijna overal beschermd zijn.

Angst niet nodig
De Zoogdiervereniging hoopt dat de enkele zwervende wolf die als eerste in Nederland op bezoek zal komen welkom zal zijn. Wat dit betreft valt er veel te leren van Duitsland. Daar loopt het project ‘Welkom Wolf!’ van de Duitse Natuurbeschermingsorganisatie NABU. Goede voorlichting en het maken van gezamenlijke wildbeheerplannen vergroot de acceptatie van de wolf en laat zien dat mensen en wolven prima kunnen samenleven. De Zoogdiervereniging bekijkt de mogelijkheden om in Nederland een vergelijkbaar project te starten. Van Haaften in Zoogdier: ‘Angst voor wolven hoeft men beslist niet te hebben.’

Vos met tomtometje
Verder in de nieuwe uitgave van Zoogdier: verslag van een experiment met een vos met een Tomtommetje die werd gevolgd in een weidevogelgebied, een interview met natuurvernieuwer Wouter Helmer die graag elanden wil uitzetten in de Biesbosch, de snelle verspreiding van de otters in Nederland, een opinieartikel waarin veterane in de egelopvang, Els Poel Hellinga de noodklok luidt (‘door wanbeleid van het ministerie zullen veel kleinere opvangcentra verdwijnen’) en ten slotte een Vlaams artikel over onderzoek naar vleermuizen en virussen waaronder hondsdolheid.

Het volledige artikel over de terugkerende wolven is als PDF te downloaden op: http://www.vzz.nl/node/539 (link staat onder aan het tekstje).

Tekst: Eric van Kaathoven, Zoogdiervereniging, www.zoogdiervereniging.nl