Kruisbek mannetjes. Creative Commons Attribution-ShareALike 3.0 Unported. Elaine R. Wilson, www.naturespicsonline.com

Kruisbekken on the move

7-JUL-2009 - Op een groot aantal verschillende plekken in ons land worden ze weer opvallend veel gemeld: kruisbekken. Deze hoofdzakelijk Noord-Europese broedvogel, broedt al erg vroeg in het jaar terwijl het nog hartje winter is. Na hun broedseizoen (nu dus) gaan de jongen vaak door honger gedreven aan de zwerf en kunnen dan massaal in ons land opduiken.

Bericht uitgegeven door SOVON op dinsdag 7 juli 2009

Kruisbekken zijn vinkachtigen met een opvallend gekruiste snavel waarmee ze heel gemakkelijk zaden uit dennenappels en sparrenkegels kunnen pulken. Het mannetje is dieprood, het vrouwtje is grijsgroenig van kleur, vergelijkbaar met het vrouwtje van de groenling. Het zijn vogels die zich het best thuis voelen in uitgestrekte naaldbossen. Daar vinden ze hun belangrijkste voedsel: dennenappels en sparrenkegels. Met hun scherpe, puntige, gekromde snavel zijn ze in staat om heel behendig de zaden uit hun omhulsels te plukken.

Een veelvuldig ten gehore gebracht ‘kiep-kiep-kiep-geluid verraadt doorgaans hun aanwezigheid. Ook zijn het nogal knoeiers en regelmatig valt er een dennenappel of dwarrelen er allemaal schilfers naar beneden wat op hun aanwezigheid duidt.

De kruisbek is een schaarse broedvogel in ons land in wisselende aantallen. Deze wisselende aantallen zijn vooral het gevolg van grote invasies het jaar ervoor. De verwachting is dan ook dat als deze zomer de invasie doorzet, er in de komende nawinter weer behoorlijk veel kruisbekken in ons land tot broeden komen.

Tekst: Harvey van Diek, SOVON Vogelonderzoek Nederland