Tijd voor ontpoppen

De Vlinderstichting
29-MRT-2010 - Waren het voornamelijk de vlinderoverwinteraars die we de afgelopen weken te zien kregen, inmiddels zijn ook de nodige popoverwinteraars gemeld. De komende weken zullen er erg veel koolwitjes, bont zandoogjes en boomblauwtjes uit de pop kruipen.

Bericht uitgegeven door De Vlinderstichting op maandag 29 maart 2010

Foto: Kars VelingCitroenvlinder en kleine vos vooraan, gevolgd door dagpauwoog en gehakkelde aurelia, dat waren de meest gemelde vlinders van de afgelopen week. Op de heerlijk warme donderdag kwamen ook voor het eerst flink wat meldingen van popoverwinteraars binnen bij Telmee en waarneming.nl. het ging hier bij om de drie koolwitjes; kleine, groot en klein geaderd en om bont zandoogje en boomblauwtje. In de winter zijn de poppen volledig in rust en bij de eerste warme dagen begint de ontwikkeling naar vlinder. Daar gaan wat dagen over heen en vandaar dat popoverwinteraars altijd later reageren dan dieren die als vlinder overwinteren. Die hoeven zich alleen maar te activeren om rond te kunnen vliegen. In steden en dorpen, ook bij u in de tuin zijn de komende weken het boomblauwtje te verwachten. Het mannetje heeft fel lichtblauwe bovenzijde. Het vrouwtje heeft een donkere, bijna zwarte vleugelpunt. Boomblauwtjes zitten niet vaak met veel bij elkaar, maar zijn redelijk solistisch. Je ziet ze patrouilleren op een meter of twee hoogte langs bomen of struiken of ze drinken nectar. Ze zijn weinig kritische en gebruiken alle bloeiende planten die voorhanden zijn.