Voor het eerst in 47 jaar weer orka in Nederland

Zoogdiervereniging
29-JUN-2010 - Kort na midzomernacht, op 22 juni, is ter hoogte van Lauwersoog in de Waddenzee een orka ontdekt. Oorspronkelijk werd het dier aangezien voor een griend maar foto's toonden aan dat het om een vrouwtjes orka gaat. Dit vrouwtje is ver weg van haar natuurlijke verspreidingsgebied en verkoos de Waddenzee mogelijk vanwege de aanwezigheid van jonge zeehonden.

Bericht uitgegeven door de Zoogdiervereniging op [publicatiedatum]

Orka's zijn de grootste tandwalvissen die nog tot de dolfijnen worden gerekend. Ze komen, meestal in kleine familie-groepen, in alle wereldzeeën voor, met een voorkeur voor koeler water. Boven Schotland zijn ze dan ook vrij algemeen. Ook in de noordelijke Noordzee worden ze regelmatig waargenomen, bijvoorbeeld begin juni, toen drie medewerkers van de Zoogdiervereniging daar aan het varen waren.

Orka in Nederland (foto: Dolfinarium)
In de zuidelijke Noordzee is de orka een dwaalgast. De laatste keer dat een orka op de Nederlandse kust strandde was op 18 oktober 1963 bij Noordwijk aan Zee. Het betrof toen ook een vrouwtje. Dit is tevens de laatste melding uit de Nederlandse wateren. Op 10 oktober 1963 is nog een mannetje aangespoeld bij paal 23 op Texel.

Het vrouwtje dat op 22 en 23 juni bij Lauwersoog gezien is komt vermoedelijk uit de noordelijke Noordzee. Het is bekend dat grijze zeehonden vanuit Schotland (omgeving Aberdeen) naar de Waddenzee zwemmen, maar ook weer terug. Recent is het aantal orka's in de noordelijke Noordzee toegenomen. Mogelijk is dit een verklaring voor deze komst van een orka naar Nederland voor het eerst in 47 jaar.

Actuele informatie over de opgevangen orka vindt u op de website van het Dolfinarium.

Tekst: Richard Witte van den Bosch, Zoogdiervereniging