Copaxa Lavendera

Mexicaan in Gouda

De Vlinderstichting
19-FEB-2011 - In Gouda is vorige week door twee waarnemers de Copaxa lavendera gezien in de Slagenbuurt. Het gaat om een vlinder uit Mexico, die hier met materialen is ingevoerd. De grote en opvallende vlinder is al eerder in Nederland aangetroffen.

Bericht uitgegeven door De Vlinderstichting op [publicatiedatum]

Copaxa lavendera (foto: Jaap van Dam)De heer Jaap van Dam schrijft: 'Op woensdag 9 februari 2011 trof iemand in de Slagenbuurt in Gouda binnen in huis een schitterende nachtvlinder aan met spanwijdte van elf centimeter. Deze vlinder is waarschijnlijk vanuit het buitenland meegekomen (mogelijk als rups of pop). Ik ben er inmiddels met hulp achter gekomen dat het een vlinder is uit de familie Saturniidae (nachtpauwogen). De vlinder heeft nog een paar dagen bij mij in de tuin gezeten, maar heeft toch kans gezien weg te kruipen of vliegen. Gelukkig heb ik diverse foto's gemaakt, waarvan ik één heb bijgevoegd. Ik hoop dat u mij kunt helpen met de naam.' Van de heer Hans van Zutphen, eveneens uit Gouda, kregen we via het fotoformulier van Vlindernet ook een foto van deze vlinder toegestuurd. Het blijkt te gaan om een mannetje van de uit Mexico afkomstige Copaxa lavendera. Deze soort is al vaker in Nederland aangetroffen.

Copaxa lavendera (foto: Hans van Zutphen)De vraag doet zich dan natuurlijk voor hoe zo’n vlinder uit Mexico in Nederland verzeild raakt en hoe het kan dat het zoveel verschillende vlinders betreft. Het werd duidelijk toen in 2009 ook de cocon (spoelvormig, zoiets als een rugbybal) werd gevonden in decoratiemateriaal voor bloemisten, wat in de volksmond ‘Spaans mos’ wordt genoemd, een draadvormige Bromeliasoort (lijkt erg op rendiermos). De rupsen kunnen hier onmogelijk van gegeten hebben, maar gebruiken dit materiaal waarschijnlijk uitsluitend om zich in te verpoppen. Aangezien dit ‘Spaans mos’ op grote schaal als decoratiemateriaal wordt geoogst en gebruikt wordt bij bloemisterijen, komen er zeer waarschijnlijk op deze manier ook cocons mee naar Nederland. In de warmte van de bloemisterij of de woonkamer waar het bloemstuk wordt neergezet, komt de vlinder uit de cocon en dat verklaart waarom er in Nederland meerdere exemplaren van deze 'Mexicaanse nachtpauwoog’ zijn gezien.

Hoewel het geen Nederlandse soorten zijn, is De Vlinderstichting toch zeer geinteresseerd in waarnemingen van dit soort exoten. Geef ze door op telmee.nl of waarneming.nl.

Tekst: Mathilde Groenendijk en Kars Veling, De Vlinderstichting