Zeearend

Zeearend overzomert in de Gelderse Poort

ARK Rewilding Nederland
15-JUN-2014 - Sinds begin april verblijft een zeearend langs de rivier de Waal in de Gelderse Poort. Regelmatig wordt gezien dat de vogel met takken een bos in verdwijnt. Het dier is afgelopen zomer geboren en is nog niet volwassen. Hopelijk is het een voorbode van broedende zeearenden ergens in de komende jaren.

Bericht uitgegeven door ARK [land] op [publicatiedatum]

Ooibos voor de zeearend
De afgelopen maanden werd met grote regelmaat een zeearend gezien in de natuurgebieden van Staatsbosbeheer langs de Waal tussen Nijmegen en Millingen aan de Rijn. Vogelaars zien de vogel vooral bij natuurgebied de Kaliwaal en in de Millingerwaard. Bij de Kaliwaal slaapt de vogel in een ooibos met grote wilgen en populieren. Enkele malen werd gezien dat de zeearend met grote takken in het afgelegen bosje verdween. Van zeearenden is bekend dat ze in hun jeugd vaak al nesten bouwen en dat deze nesten in hun latere leven worden gebruikt om echt te gaan broeden.

Zeearend bij de Kaliwaal (foto: Vincent Sanders)

Volop voedsel
De Gelderse Poort lijkt uitermate geschikt voor zeearenden. Er is volop open water waar ze kunnen jagen op vissen, meerkoeten of op de vele duizenden grauwe ganzen. Daarnaast eten ze ook aas, langs de rivier is dat regelmatig te vinden in de vorm van dode, aangespoelde vissen. Het bos dat de vogel nu regelmatig gebruikt om te slapen lijkt ook geschikt om te broeden. Het ligt rustig, in een afgesloten natuurgebied, en bestaat uit grote wilgen en zwarte populieren.

Natuurontwikkeling
Zeearend (foto: Cor Fikkert)Toen meer dan twintig jaar geleden een start werd gemaakt met natuurontwikkeling in de Gelderse Poort, was de zeearend een van de soorten waarvan men droomde dat deze er ooit zou gaan broeden. Er werden zelfs plannen gemaakt om de reusachtige vogel uit te zetten. Daar werd van afgezien toen duidelijk werd dat het aantal zeearenden in Duitsland sterk groeide en het steeds aannemelijker was dat het slechts een kwestie van tijd was voordat zeearenden ook in Nederland zouden gaan broeden.

Broedvogel
Uiteindelijk broedde, in de Oostvaardersplassen, in 2006 de eerste zeearend sinds eeuwen in Nederland. Inmiddels broeden de arenden ook in het Roggebotzand, de Biesbosch en het Lauwersmeer en zwerven er meerdere jonge dieren door het land.

Of de vogel in de Gelderse Poort een partner weet te vinden en gaat broeden is afwachten. Zeearenden broeden meestal pas na hun vierde levensjaar. Tot die tijd kan iedereen hoe dan ook genieten van een onvolwassen zeearend.

Weten waar de zeearend het laatst werd gezien? Bezoek dan Waarneming.nl. Of bezoek de Gelderse Poort en ga zelf op zoek.

Tekst: Twan Teunissen, ARK Natuurontwikkeling