Kruisspin weer meest geteld

23-SEP-2014 - Ruim 9600 spinnen zijn vorige week in Nederland waargenomen tijdens de tweede Nationale huis- en tuinspinnentelling. Dat maakte het VARA-radioprogramma Vroege Vogels op NPO Radio 1 zondagochtend bekend. De kruisspin steekt er, net als vorig jaar, met kop en achterlijf bovenuit met in totaal 4814 exemplaren. Daarna volgen de grote trilspin met 615 en de herfsthangmatspin met 521 stuks. Opvallend is ook het aantal zeldzame wespspinnen, maar liefst 54 exemplaren.

Ruim 9600 spinnen zijn vorige week in Nederland waargenomen tijdens de tweede Nationale huis- en tuinspinnentelling. Dat maakte het VARA-radioprogramma Vroege Vogels op NPO Radio 1 zondagochtend bekend. De kruisspin steekt er, net als vorig jaar, met kop en achterlijf bovenuit met in totaal 4814 exemplaren. Daarna volgen de grote trilspin met 615 en de herfsthangmatspin met 521 stuks. Opvallend is ook het aantal zeldzame wespspinnen, maar liefst 54 exemplaren.

Spinnenzoekkaart
Vorige week hebben duizenden Nederlanders spinnen geteld met de speciaal gemaakte spinnenzoekkaart, met daarop 24 spinnen die je tegen kunt komen in huis en tuin. De lijst met 24 spinnen is samengesteld door Vroege Vogels in samenwerking met Jinze Noordijk van EIS Kenniscentrum Insecten, spinnenkenner Peter Koomen van Natuurmuseum Fryslân en Naturalis Biodiversity Center.

Kruisspin (foto: Leo Janssen)

Top 10
De tien meest getelde spinnen zijn:

1. Kruisspin (4814)
  2. Grote trilspin (615)
  3. Herfsthangmatspin (521)
  4. Tuinrenspin (498)
  5. Gewone strekspin (456)
  6. Tuinwolfspin (426)
  7. Gewone huisspin (277)
  8. Herfstspin (245)
  9. Lentehangmatspin (235)
  10. Venstersectorspin (234)

De volledige uitslag is terug te lezen op vroegevogels.vara.nl.

Tekst: Vroege Vogels