herfstaster met dagpauwoog en kleine vos - primair

Herfstaster is vlinderlokker

De Vlinderstichting
5-SEP-2016 - Het is al weer september en het vlinderseizoen lijkt afgelopen. Toch zijn er ook in nazomer en herfst nog veel vlinders te zien. Maar je moet dan wel op de juiste plek zoeken. Als je ergens herfstasters weet te staan loont het de moeite daar, met mooi weer, eens te gaan kijken.

De derde generatie van het landkaartje lijkt fors te worden en herfstaster is een van de planten waarop je ze kunt vindenHoewel mei en juli gelden als echte vlindermaanden, zijn er ook in september en oktober nog veel vlinders actief. Sommige soorten hebben zelfs hun piek in de nazomer. De kleine vuurvlinder bijvoorbeeld heeft drie generaties per jaar, maar in september is deze vaak het grootst. Ook dit jaar wordt de kleine vuurvlinder al weer veel gemeld begin september, zodat het lijkt dat de soort weer een prima nazomergeneratie krijgt. Ook het landkaartje, die pas de laatste decennia een derde generatie heeft, vliegt op dit moment erg goed en ook die zal de komende weken nog in aantal toenemen. Andere soorten die nazomergeneraties hebben zijn klein koolwitje, klein geaderd witje en bont zandoogje. Ook die zijn nu en de komende weken nog volop te zien. Je moet dan wel op plekken met bloemen zoeken en momenteel is herfstaster een prima vlinderplant.

Vlinders op herfstaster, v.l.n.r. boven: klein geaderd witje, klein koolwitje & dagpauwoog, midden: landkaartje, kleine vos & gehakkelde aurelia, onder: atalanta, kleine vuurvlinder & bont zandoogje

Kleine vuurvlinder is soms in september talrijker dan in lente en zomerOok de vlinderoverwinteraars als dagpauwoog, kleine vos en gehakkelde aurelia zie je nu op herfstaster. Deze vlinders moeten in winterslaap en proberen voor die tijd een flinke voorraad reservevoedsel binnen te krijgen. Hoe beter gevoed ze de winter in gaan, des te meer kans ze hebben om te overleven. Atalanta en distelvlinder gaan nog op trek en voor de grote afstanden die ze voor de boeg hebben moeten ze natuurlijk ook brandstof hebben. De nectar uit bloeiende planten, waaronder die uit herfstaster, is essentieel om de lange reis succesvol af te kunnen leggen. Uiteraard zijn er nog meer bloeiende planten momenteel en de vlinders zijn niet kieskeurig. Ze zullen alle planten waarin nectar zit gebruiken, maar herfstaster is wel een favoriet. Latser deze maand zal klimop in bloei komen en ook die is bijzonder in trek. Daarnaast wordt ook hemelsleutel (Sedum) soms intensief gebruikt. Als je die planten in je eigen tuin hebt staan hoef je niet ver weg om ook in het najaar te genieten van veel vlinders.