IJsvogel, alcedo atthis

IJsvogels al aan tweede leg begonnen

Vogelbescherming Nederland
30-MEI-2017 - Het gaat goed met de ijsvogels in Nederland. Na enkele zachte winters zijn de aantallen omhoog geschoten. Ook 2017 lijkt een goed broedjaar te worden. Veel ijsvogels zijn al aan hun tweede nest begonnen. Een ijsvogelpaar met 7 eieren is live te volgen via de webcams van Beleef de Lente van Vogelbescherming.

Nog in de de jaren negentig schommelde het aantal ijsvogels in Nederland tussen de honderd en tweehonderd broedparen. Maar dankzij beschermingsmaatregelen (onder meer het aanleggen van ijsvogelwanden en het herstellen van kronkelende beekjes) en enkele zachte winters gaat het de ijsvogel voor de wind. Meer dan duizend paren broeden er momenteel in Nederland. Die geweldige toename heeft de ijsvogel ook te danken aan zijn voortplantingsdrift. In een goed jaar kan een paartje ijsvogels een derde broedsel groot brengen. Een heel enkele keer zelfs vier.

Nest met zeven eieren

Mannetje en vrouwtje ijsvogel zitten om de beurt op de eierenOok dit jaar zijn de ijsvogels goed bezig. Via de webcam van Beleef de Lente kunnen we een ijsvogelpaar op de voet volgen. Ze zijn dit jaar veel eerder (24 maart) dan vorig jaar (7 april) begonnen met broeden, hebben al zes jongen grootgebracht en zien uitvliegen, en zijn inmiddels bezig met het uitbroeden van een nieuw nest met zeven eieren. IJsvogelkenner en Beleef de Lente-blogger Jelle Harder volgt de ontwikkelingen op de voet. 'Het bebroeden van de eieren in dit tweede nest is op 27 mei begonnen. Je ziet hoe het paar om de beurt op de eieren zit. Ze wisselen elkaar iedere twee tot vijf uur af. Na twintig dagen komen de eieren uit en vervolgens duurt het 26 dagen voordat ze uitvliegen. De komende zes weken zien we de ijsvogels dus nog voor de camera, van hoe ze uit het ei kruipen tot het moment dat ze uitvliegen. Helemaal nu er dit jaar een nieuwe camera met hoge-resolutie-beelden bij de ijsvogels is geïnstalleerd, is het een genot om alle ontwikkelingen te volgen.'

Hard tegen hard

IJsvogel die een visje aan de eieren wil voeren :-)De beelden van de webcam leveren naast het genieten van deze prachtige vogels ook waardevolle wetenschappelijk informatie op over het gedrag en het voedselpatroon van ijsvogels. Dat er behalve visjes ook kikkers en larven worden aangevoerd bijvoorbeeld. En voor de camera is gedrag te zien dat in de natuur moeilijk is waar te nemen. Zelfs een kenner als Jelle Harder zag voor de camera dingen gebeuren die hij het wild nauwelijks had gezien: 'We hebben de afgelopen weken werkelijk alles voor de camera zien gebeuren. Van het mannetje dat het vrouwtje een visje aanbiedt, meerdere paringen, het leggen van eieren en een ijsvogel die een visje aanbiedt aan een nog niet uitgekomen ei.'

'Het meest bijzonder was echter het moment dat er zomaar een tweede vrouwtje opdook. Toen ging het ineens hard tegen hard en zag je twee ijsvogels die elkaar bij de snavel grepen en elkaar onder water duwden en probeerden te verdrinken. Dat had ik pas een keer eerder zien gebeuren en was toch wel bijzonder. Wie weet wat er met dit nest weer allemaal gaat gebeuren.'

Live volgen of terugkijken

IJsvogel voor de webcam op de tak buiten het nest

Behalve bij de ijsvogel zijn ook in de nesten van de kerkuil, slechtvalk, gierzwaluw, steenuil en ooievaar de ontwikkelingen nog in volle gang. Kijk op de website van Beleef de Lente en klik op de vogel van je keuze. Mocht je iets gemist hebben, dan kun je bij alle vogels (ook de bosuil en koolmees, waarbij de jongen al zijn uitgevlogen) de filmpjes met hoogtepunten terugkijken en de boeiende blogs met achtergrondinformatie lezen.

Beeld: Martin Mollet, Saxifraga; Beleef de Lente; Hans Peeters