Kaften NFM

1400 nieuwe soorten in jubilerend tijdschrift

EIS Kenniscentrum Insecten
1-SEP-2018 - Op 1 augustus verscheen het 50ste nummer van Nederlandse Faunistische Mededelingen. Dit tijdschrift is gewijd aan insecten en andere kleine beestjes. In deze aflevering worden 11 nieuwe soorten voor Nederland gemeld, twee cicaden, een mosdiertje en acht vliegen. In de afgelopen 40 jaar zijn ruim 1400 nieuwe soorten voor Nederland vastgelegd, maar liefst 6% van de Nederlandse fauna.

Nederlandse Faunistische Mededelingen (NFM) is een tijdschrift voor liefhebbers van insecten en andere kleine beestjes. Het werd opgericht in 1978 om de resultaten van de werkgroepen van EIS Kenniscentrum Insecten vast te leggen.

Nieuwe soorten

Aantal nieuwe soorten per jaar in Nederlandse Faunistische Mededelingen

In NFM worden naamlijsten, verspreidingsoverzichten, determinatiesleutels en nieuwe kennis over biologie gepubliceerd, maar de nadruk ligt toch op meldingen van nieuwe soorten voor Nederland. Door klimaatverandering, introductie van exoten en onderzoek aan onbekende groepen worden jaarlijks tientallen nieuwe kleine beestjes in Nederland gevonden. In de afgelopen 30 jaar zijn zo'n 1400 nieuwe soorten in NFM gepubliceerd, zo'n 6% van de Nederlandse fauna (zie grafiek). De piek in 2003 wordt veroorzaakt door het levenswerk van Theo Gijswijt. Hij besteedde zijn leven aan het bestuderen van de miniscule bronswespen. In de naamlijst werden in één klap 620 nieuwe bronswespen toegevoegd aan de lijst van Nederlandse dieren.

Zebraspringstaart ontdekt bij de poot van een blauwvvleugelsprinkhaan

Bijzondere verhalen

Regelmatig komen bijzondere verhalen voorbij in NFM. Bijvoorbeeld de vondst van de zebraspringstaart. Dit minuscule beestje werd bij Waarneming.nl per toeval ontdekt op de foto van een blauwvleugelsprinkhaan. De vondst van de goudwesp Chrysis equestris werd breed opgepikt in de media, vooral door de fraaie foto van Maarten Jacobs. Het Jeugdjournaal verzon de naam regenbooggoudwesp. Deze is toen ook in het Nederlands Soortenregister opgenomen, de eerste Nederlandse naam van een dier dat door een tv-programma is verzonnen.

De prachtige regenbooggoudwesp kreeg zijn naam via het Jeugdjournaal

Nederlandse Faunistische Mededelingen wordt uitgegeven door EIS Kenniscentrum Insecten en Naturalis. Donateurs van EIS ontvangen dit tijdschrift, samen met Entomologische Tabellen.

Tekst: Roy Kleukers, EIS Kenniscentrum Insecten