zwartvlekwinteruil

Waar vind je vlinders in de winter?

De Vlinderstichting, Wageningen University
11-FEB-2019 - Tijdens deze korte dagen zijn veel zoogdieren nog in winterrust, vogels weggetrokken naar zuidelijke streken en een enkele bloem probeert voorzichtig te bloeien. De temperaturen zijn geregeld rond het vriespunt, maar toch zijn nog verschillende vlindersoorten te ontdekken die juist tijdens deze koude maanden rondvliegen.

De beste tijd om vlinders te kijken is natuurlijk de zomer. Maar ook nu heb je kans om bij je huis vlinders waar te nemen. Er zijn namelijk verschillende vlinders die juist in de koude periodes van het jaar actief zijn.

Stroop

Zodra de temperatuur ‘s nachts boven de vijf graden komt, kun je ze verwachten. De zwartvlekwinteruil is in het najaar te vinden op bloeiende klimop waar hij zich tegoed doet aan de nectar. Ook de bosbesuil is een vlinder die veel voorkomt. Ondanks zijn naam vind je hem niet alleen op bosbes, maar op diverse loofbomen en struiken. In februari kan je ook zomaar de wachtervlinder treffen. Een maatje groter dan de bosbesuil en goed te herkennen aan de 'satellietvlekjes' op zijn vleugels. Deze nachtvlinders zijn vooral goed te vinden door een beetje ‘stroop’ op een boom te smeren. Een uurtje later kun je er al vlinders op verwachten.

De herkenbare satellietvlekjes op de vleugels van de wachtervlinder

Voorjaarsuilen

De variabele, kleine en tweestreepvoorjaarsuil zijn algemene vlinders in de tuin en daar kun je ze dan ook geregeld ‘s nachts vinden. Woon je tussen de loofbomen dan heb je goede kans om de dubbelstipvoorjaarsuil te zien. Deze vlinder is te herkennen aan de dubbele stippen achterop de vleugel. De voorjaarsuilen zijn zowel goed te lokken met een felle lamp als met een stroopmengsel. Wat ontdek jij bij jou in de tuin? Download hier de zoekkaart (pdf; 1,1 MB) voor voorjaarsuilen.

Benieuwd wat er bij jou in de buurt nu door de nacht vliegt? Bekijk hier het recept voor stroop en ontdek of deze nachtvlinders bij jou thuis rondvliegen.

Dubbelstipvoorjaarsuil

Meidoornspanners

Woon je in de buurt van meidoorn- en vooral sleedoornstruwelen of ken je nog een stukje uiterwaard waar deze struiken staan? Dan zou je daar wel eens meidoornspanners kunnen vinden. De meidoornspanners zijn nu aan het einde van hun vliegpiek, maar de late meidoornspanners beginnen nu ook te vliegen. De meidoornspanners zijn niet zo makkelijk te lokken met stroop. Om deze te vinden moet je met de zaklamp op pad. Door op de struiken te schijnen kun je de mannetjes zien hangen, en met heel veel geluk ook de vrouwtjes. De vrouwtjes zijn lastiger te vinden, omdat ze minder opvallen door de sterk gereduceerde vleugels waar ze niet mee kunnen vliegen. Ontdek je de meidoornspanner of de late meidoornspanner geef hem dan door via Telmee of Waarneming.nl!

Meidoornspanner (links) en late meidoornspanner (rechts)

Nature Today Go voor alle nachtvlinders in Nederland

Benieuwd welke nachtvlinders er nu precies bij jou thuis te zien zijn, en wanneer de voorjaarsuilen weer actief worden? Nature Today gaat alle natuurinformatie beschikbaar stellen en is daarvoor een crowdfundingactie begonnen. Draag bij aan deze actie en ontdek als eerste de natuur om je heen. Je kunt daarbij ook stemmen welke informatie jij graag als eerste ontwikkeld ziet. Ga daarvoor naar crowdfunding.wur.nl en doe een donatie.

Tekst: Hidde Hofhuis, Wageningen University; Jurriën van Deijk & Ineke Radstaat; De Vlinderstichting