Koala in het wild

Australiërs in actie voor hun bedreigde diersoorten

WWF Nederland
28-FEB-2020 - De toekomst van veel dier- en plantensoorten in Australië is in gevaar. De recente bosbranden hebben dit alleen maar erger gemaakt. WWF-Australië schat dat 1,25 miljard dieren zijn gedood door de branden. Sommige soorten lijken zelfs al in het wild uitgestorven te zijn. Steun de Australiërs in hun roep om strengere wetten zodat de bijzondere Australische natuur beter wordt beschermd.

Honderden soorten op het punt van uitsterven

Australië heeft in 1999 wetgeving vastgesteld om de leefgebieden van de meest bedreigde soorten te beschermen. Helaas is sinds die tijd toch meer dan 7,6 miljoen hectare leefgebied van bedreigde soorten vernietigd (meer dan anderhalf keer Nederland!). Ook kent Australië het hoogste uitstervingspercentage van zoogdieren wereldwijd. In de afgelopen tien jaar zijn drie inheemse soorten uitgestorven en ook nu staan honderden soorten op het punt van uitsterven.

Rotskangoeroe. In het Engels black-footed rock-wallaby

Dit jaar is cruciaal

Australië heeft dit jaar een zeldzame kans om de loop van de geschiedenis te veranderen. Eens in de tien jaar laat de Australische regering door een panel van deskundigen een onafhankelijke beoordeling uitvoeren van de Australische milieu- en biodiversiteitswetgeving (EPBC Act 1999). Deze beoordeling vindt dit jaar plaats. Australiërs, maar ook natuurliefhebbers uit andere landen, hebben de mogelijkheid om bij het panel van deskundigen hun zegje te doen. Dit kan nog tot 17 april.

Ook jij kunt helpen met jouw stem

WWF-Australië hoopt op wereldwijde steun voor haar oproep aan het onafhankelijke panel van experts en aan de Australische regering, zodat er snel strengere wetgeving komt. Alles moet in het werk worden gesteld om de Australische natuur beter te beschermen en om te voorkomen dat nog meer inheemse soorten uitsterven.

Steek de Australiërs een hart onder de riem met jouw stem!

Geef hier jouw stem

Dank je wel voor je hulp!

Tekst: Wereld Natuur Fonds