Longyearbyen, Spitsbergen

Natuurjournaal 22 juni 2020

Nature Today
22-JUN-2020 - Lente in het verre noorden.

Terwijl de zomer in Nederland inmiddels in volle gang is, begint het groeiseizoen op sommige plekken pas net. In het Noorse plaatjes Longyearbyen op Spitsbergen, een van de noordelijkste woonplaatsen ter wereld, verschijnen nu pas de eerste bladeren. Hoewel de zon er al twee maanden 24 uur per dag aan de hemel staat, is de sneeuw nog maar een paar weken gesmolten. Alle planten liggen het grootste deel van het jaar onder een pak sneeuw. Planten en dieren moeten nu snel profiteren van het korte groeiseizoen.

De poolwilg is één van de planten die nu net weer bladeren heeft. Door de vele maanden sneeuw en ijs, groeit deze 'boom' heel langzaam. Dit noordelijke neefje van de Nederlandse wilgen wordt maximaal drie centimeter groot. Het voordeel is wel dat je als klein plantje goed beschermt bent tegen de ijzige wind. Dit miniatuurbos begint nu groen te kleuren terwijl het blad uitloopt.

Poolwilg op Spitsbergen met nieuwe bladeren en bloemen

Ook het spitsbergensneeuwhoen moet snel profiteren van de 'lente' die is aangebroken. Het vrouwtje heeft nu net haar eieren gelegd. Zij is nu goed te onderscheiden van het mannetje. Het vrouwtje is namelijk al mooi bruin. Het mannetje is nog steeds wit en krijgt over een maand pas zijn kleuren terug. Dit hoen is de enige vogel die de poolnacht (de donkere winter) op de toendra in het verre noorden trotseert. De poolwilg is belangrijk voedsel voor het sneeuwhoen om vetreserves op te bouwen en de lange winter te overleven.

Het nog witte mannetje van het Spitsbergensneeuwhoen

Met de GrowApp is het seizoen op Spitsbergen goed te zien.
Bekijk hier hoe het landschap verandert en de sneeuw uiteindelijk smelt op Spitsbergen.

Ontdek de natuur in jouw omgeving op NatureToday.nl of download Nature Today in de appstores van Apple en Google Play