bont zandoogje op druif - primair

Zet een rotfruitschaal in je tuin!

De Vlinderstichting
31-AUG-2020 - Zo in de nazomer zie je dat de kleur uit de tuin een beetje verdwijnt. Veel planten hebben hun optimale bloeitijd in juli en augustus. Toch zijn er nog steeds vlinders te zien als het een beetje warm en zonnig is. Normaal gesproken zie je de vlinders op de bloeiende planten, maar er zijn soorten die ook andere voorkeuren hebben.

Pasja's op een perzik bij de tent in SpanjeEen paar dagvlindersoorten zie je heel regelmatig op rottend fruit. Dat zijn onder andere atalanta, gehakkelde aurelia en bont zandoogje. Ze komen af op de geur en gaan met hun roltong door de openingen in de schil van bijvoorbeeld appel, peer of pruim. De vruchtensappen worden zo opgezogen. Met name als de vruchten al wat hebben liggen gisten, zijn ze er gek op. Als u deze vlindersoorten naar uw tuin wilt lokken kunt u dus het gevallen fruit laten liggen of, als u geen fruitbomen hebt, wat rottend fruit op een schaal leggen. Ook van een aantal vlinders die niet in Nederland voorkomen is deze voorkeur bekend. Als je rondom de Middellandse Zee bivakkeert, is het aan te bevelen om wat rotte perzik of meloen neer te leggen. Als u geluk hebt komt daar de pasja op af. Dit is een van de grootste Europese vlinders en is prachtig gekleurd. Hier en nu zijn vooral veel atalanta’s en deze hebben een sterke voorkeur voor fruit, dus bij een beetje mooi weer is atalantasucces verzekerd.

Wat vlinders op (rot) fruit, boven nachtvlinders, onder dagvlinders

Atalanta op de bessen van kamperfoelieNiet alleen overdag lokt fruit vlinders, ook ’s avonds blijkt het fruit gebruikt te worden. Talloze nachtvlinders zijn erop te vinden, zoals huismoeder, volgeling, piramidevlinder, agaatvlinder, roesje en andere uilen. Later in het jaar zijn ook de herfstuilen er gek op. Ook op fruit dat nog aan de plant hangt kun je vlinders aantreffen, met name als het begint te rotten. Druiven bijvoorbeeld kunnen nog tot ver in oktober vlinders aantrekken. Wanneer je dat niet hebt hangen, zet dan een fruitschaal buiten op een zonnige plek en geniet van het vlinderbezoek. Hoe rotter het fruit, hoe meer kans u hebt. Allerlei fruit voldoet, maar vooral een rotte banaan erbij levert vlinders op, omdat de geur daarvan heel sterk en blijkbaar onweerstaanbaar is. Vergeet niet om ook ’s avonds, als het net donker is, bij het fruit te kijken en u zult versteld staan van de grote variatie die u erop tegenkomt.