Gestreept nestzwammetje

Natuurjournaal 26 september 2020

Nature Today
26-SEP-2020 - Zwermende nestzwammetjes en nog kleine vossen te zien.

Nestzwammetjes zijn hele kleine paddenstoeltjes, je moet goed kijken om ze te vinden. Je kunt ze nu massaal op hopen houtsnippers of ander dood hout vinden. Er komen zes soorten nestzwammetjes voor in Nederland en het gestreept nestzwammetje is het meest algemene. Het begint als een knopje met een bruin behaard dekseltje. Dat knopje wordt maximaal één centimeter hoog. Tegen de tijd dat de sporen bijna rijp zijn, klapt het bruine dekseltje eraf en komt er een wit vliesje tevoorschijn. Als dat vervolgens openscheurt, zie je ineens een aantal ‘eitjes’ liggen in een gestreept nestje. Deze paddenstoeltjes heten tenslotte niet voor niets gestreept nestzwammetjes. De sporen zitten in de ‘eitjes’. Als er nu bijvoorbeeld een regendruppel in het nestje terecht komt (alsof er een meteoriet inslaat), vliegen de eitjes alle kanten op. Botst zo’n eitje tegen een grashalm of een tak aan, dan springt het open en komen de sporen vrij.

Kleine vos op bloeiende vlinderstruik

Kun je geen genoeg krijgen van vlinders? Hou dan de kleine vos in de gaten: deze vlinder is het hele jaar door nog te zien. Waar de aanwezigheid van andere vlinders langzaam afneemt, blijft de kleine vos nog doorvliegen. Veel vlinders overwinteren als rups of als ei, maar de kleine vos overwintert als vlinder. Met een beetje geluk kun je hem dus zelfs tot diep in de winter nog tegenkomen. De kleine vos is een algemene vlinder die door heel Nederland voorkomt, als er maar voldoende nectar te vinden is.

Ontdek de natuur in jouw omgeving op NatureToday.nl of download Nature Today in de appstores van Apple en Google Play