Blauwe reiger

Natuurjournaal 13 maart 2022

Nature Today
13-MRT-2022 - Blauwe reiger broedt en kleine vos komt tevoorschijn.

Blauwe reigers zijn vooral bekend als de vogels die in een weiland doodstil staan te wachten tot er iets lekkers voorbij komt kruipen of zwemmen. Het lijkt misschien niet voor de hand liggend dat juist deze vogels hoog in bomen nestelen, maar dat doen ze wel. Zo blijven ze ver uit de buurt van roofdieren. Meestal broeden ze in kolonies, met veel reigers bij elkaar. Bij zo’n kolonie in de buurt is het nooit stil! Sommige blauwe reigers zijn al in februari begonnen met broeden, andere beginnen pas in mei. Voor het broeden begint, werken ze aan hun nest. Daar steken ze veel tijd in, want zo’n nest gaat vaak jaren mee.

Nu de zon zich de afgelopen dagen steeds vaker laat zien, komt ook de kleine vos weer tevoorschijn. Deze vlinder heeft de winter doorgebracht op koele, donkere plekken. Met de lente in het vooruitzicht kun je nu op zonnige dagen de kleine vos in de zon zien opwarmen. Het is een algemene vlinder die in heel Nederland gezien kan worden. Mannetjes zijn nu actief op zoek naar vrouwtjes om mee te paren. Als een koppel elkaar gevonden heeft, vindt de paring plaats. Dit gebeurt aan de onderkant van een brandnetelblad en kan de hele nacht duren.

Kleine vossen