Scherpe boterbloem

Natuurjournaal 25 mei 2021

Nature Today
25-MEI-2021 - Boterbloemen in het gras, bruin blauwtje vliegt.

De lente bloeit op volle toeren en overal kun je kleurige bloemen zien. Ook boterbloemen steken inmiddels weer uit boven het gras. Twee soorten boterbloemen die veel in Nederland voorkomen, zijn scherpe boterbloem en kruipende boterbloem. Ze zijn uit elkaar te houden door de stengel onder de bloem tussen je vingers te rollen. Scherpe boterbloem heeft een ronde stengel, kruipende boterbloem heeft een geribbelde stengel. Als je wat avontuurlijker wil zijn, kun je ook een stukje blad proeven. Scherpe boterbloem laat een scherpe smaak na op je tong, kruipende boterbloem doet dat niet. Je moet hoe dan ook wel het stukje blad weer uitspugen: boterbloemen zijn heel licht giftig!

De naam van het bruin blauwtje klinkt wat tegenstrijdig. Toch is de naamgeving van deze vlinder eigenlijk wel logisch: het is een bruine vlinder uit de familie van de blauwtjes. Op dit moment vliegt de eerste generatie van het jaar. Overdag zoeken de vlinders de hele dag naar nectar, van onder andere duizendknoop en boerenwormkruid. ‘s Avonds komen groepen vlinders gezellig bij elkaar om samen te overnachten. Dit doen ze ondersteboven in planten en struiken. Het bruin blauwtje komt voor in de meeste provincies van Nederland, maar is vrij zeldzaam in Groningen, Friesland en Drenthe.

Bruin blauwtje