bruin blauwtje primair

Natuurjournaal 6 juni 2024

Nature Today
6-JUN-2024 - Is deze vlinder nu blauw of bruin? Vrolijke roosjes uit Limburg.

Zodra de zon gaat schijnen, kom je nu buiten vlinders tegen. Als je gaat wandelen op een (kalk)grasland tref je misschien wel een bruin blauwtje. De afgelopen jaren heeft deze vlinder zich namelijk behoorlijk uitgebreid, waardoor hij nu in grote delen van Nederland voorkomt. Alleen in de drie noordelijke provincies zie je hem nu (nog) niet zo veel. Ondanks de naam 'blauwtje', is het bruin blauwtje vooral bruin. Zowel bij het mannetje als bij het vrouwtje is de bovenkant van de vleugels namelijk bruin. De onderkant van de vleugels is lichtbruin en heeft alleen bij het mannetje vaak wat blauwe bestuiving. In het buitenland vliegt het bruin blauwtje vooral in kalkgraslanden en is de waardplant geel zonneroosje. In Nederlandse kalkgraslanden is het geel zonneroosje zeldzaam en eten de rupsen van ooievaarsbek.

Het geel zonneroosje groeit goed op rotsachtige bodems