Blauwborst

Natuurjournaal 1 mei 2022

Nature Today
1-MEI-2022 - Blauwborst heeft eerste nest en zoek de gal van de sigaargalvlieg.

Prachtige vogels die blauwborsten! Ze werden vroeger geclassificeerd bij de lijsterachtigen, maar tegenwoordig meer bij de vliegenvangers. En zo gedraagt een blauwborst zich meestal ook, opvliegend vanuit een zangpost naar voorbijvliegende insecten, net als vliegenvangers doen. Hij is zo groot als een roodborstje. Deze vogel zit meestal op een hoge post te zingen, waarbij een grote variatie aan geluiden wordt voortgebracht met daarin ook imitaties van andere vogels. In de blauwe borst van het mannetje (de vrouwtjes hebben die niet) zit in onze streken een witte vlek (op de foto net niet te zien). In het oosten komen blauwborsten voor met rode vlekken. De blauwe borst is afgezet met een bruinrode band en die kleur vind je ook terug in de met een zwarte band afgezette staart. Een bijzondere combinatie. De blauwborst is onder andere te vinden in gebieden met riet en langs oevers van grote wateren. Hier hebben stelletjes een nest gemaakt, waar de blauwborsten nu broeden op hun eieren. Binnenkort worden de eerste blauwborstkuikens van het jaar weer geboren.

Rietsigaar

Nieuwe rietgroei komt op gang, maar voordat je niets meer ziet tussen het nieuwe groen kan je in ouder riet deze ‘rietsigaren’ vinden. In riet worden diverse gallen die er zo uitzien veroorzaakt door verschillende soorten vliegen, muggen en wespen.  Deze gal is veroorzaakt door de grote rietsigaargalhalmvlieg. Dat is een naam waar je mee thuis kan komen! Nadat het insect een eitje in het riet heeft gelegd, maakt de plant er zelf als afweerreactie een beschermend huisje omheen door de bladeren helemaal in elkaar te draaien. Als je zo’n gal vindt, peuter hem dan een keer open. Onderin de sigaar vind je nu een klein wurmpje. Als er een gaatje in zit, is de vogel al gevlogen.

Tekst en foto's: Mike Hirschler, IVN