Zebrarupsen, sint-jacobsvlinder

Natuurjournaal 15 juli 2022

Nature Today
15-JUL-2022 - Zebrarupsen zijn er weer en bruidsvluchten van mieren.

Je zou denken dat een zebrarups wit met zwart is gestreept. Maar nee, het is geel met zwart. Wie die naam bedacht heeft? Hoe dan ook, het zijn opvallende rupsen en juist door dat geel met zwart geven ze een signaal af: ‘gevaarlijk’. Je kan ze vinden op jacobskruiskruid dat nu overal in bloei staat. De rups overwintert als pop. In de lente komt daar de sint-jacobsvlinder uit. Het is een kleine zwarte vlinder, met op de voorvleugels twee opvallend rode strepen en onderaan twee rode stippen. De achtervleugels zijn helemaal rood. De overwinterde poppen komen in een lange periode uit, je kan daardoor nu zowel vlinders als rupsen zien. Raak eens voorzichtig zo’n rups aan. Ter verdediging gaat hij dan schokkende bewegingen maken. Dat schrikt predators af, net als de kleur.

Vliegende mieren komen allemaal tegelijk tevoorschijn

Soms zie je ineens een wolk meeuwen ergens hoog in de lucht rondcirkelen. Waarom doen ze dat, is er iets te halen? Kijk voor het antwoord dan eens om je heen. Waarschijnlijk komen er ergens vliegende mieren tevoorschijn. Dat doen ze massaal, allemaal op één moment. Het zijn de vruchtbare koninginnen en mannetjes uit een kolonie. Als ze volgroeid zijn, krijgen ze vleugels en zoeken ze het luchtruim op. Dat heet een bruidsvlucht. In de lucht paren de mieren. De vrouwtjes ontvangen dan voldoende zaad van de mannetjes om de rest van hun leven bevruchte eieren te leggen. Als ze weer geland zijn vallen hun vleugels af en gaan ze een nieuwe kolonie stichten. De mannetjes moeten de bruidsvlucht met de dood bekopen. Meeuwen weten wel raad met al die vliegende insecten en hebben er een lekker hapje aan.

Wil je meer weten over de natuur in jouw omgeving, kijk dan op NatureToday.nl of download Nature Today in de appstores van Apple en Google Play