Franse veldwesp

Natuurjournaal 20 juli 2022

Nature Today
20-JUL-2022 - Opvallende veldwespen en blauwe kiekendievenkuikens zijn groot.

Met warm weer kun je goed insecten kijken in de tuin of op je balkon. Bloemen worden druk bezocht door allerlei bijen en vlinders, planten zitten vol kevers en wantsen, en lang gras is een goede plek voor sprinkhanen. Soms vliegt er een grote wesp voorbij. Dat is geen reden om in paniek te raken, maar vooral om er eens goed naar te kijken. Misschien is het wel een Franse veldwesp, die vliegend goed te herkennen is omdat hij zijn lange poten naar beneden laat hangen. Van dichtbij kun je de opvallende oranje antennes zien. Met een schaal water met wat stenen erin maak je veel insecten blij. Zo kunnen ze even bijtanken. Als je geluk hebt komt ook de Franse veldwesp er drinken. Die heeft geen stapsteen nodig: lichtvoetig drijft hij op het wateroppervlak.

Blauwe kiekendief, man

Ruim een maand nadat ze uit hun ei zijn gekropen, vliegen de jongen van de blauwe kiekendief uit. Dat betekent niet dat ze direct zelfstandig zijn. De komende weken worden de jongen nog gevoerd door hun ouders. Let dus goed op als je een roofvogel in de kenmerkende v-vorm van de kiekendief ziet vliegen. Misschien is het wel een blauwe kiekendief met een prooi voor zijn jong. Blauwe kiekendieven zijn schaars in Nederland. Ze broeden met name in de Oostvaardersplassen, op de Wadden en in Noord-Groningen.

Tekst: Nienke Lameris en Marjolein Mooij, NatureToday.nl