Vanellus vanellus. Kievit

Natuurjournaal 21 maart 2023

Nature Today
21-MRT-2023 - Kievit in actie en rivierdonderpad heeft nest onder water.

Luchtacrobaat, luidruchtig én legt als eerste weidevogel een ei: dat moet de kievit zijn. Tien dagen geleden werd het eerste kievitsei – in de sneeuw! – gevonden, en inmiddels beginnen steeds meer kieviten in het hele land met eieren leggen. Kieviten houden van een open landschap, het nest is een kuiltje op de grond, met wat gras erin. Vrouw kievit neemt het meeste broeden voor haar rekening, waar ze een kleine maand zoet mee is. De mannen jagen samen belagers weg, met duikvluchten en veel lawaai.

De rivierdonderpad verstopt zich overdag

Onder water hebben de mannetjes van de rivierdonderpad de rol van nestbewaker. Deze kleine vis komt voor in stromend water met voldoende schuilgelegenheid, zoals boomwortels, stenen en beschoeiing aan de oevers. Daar verstoppen ze zich overdag, ’s nachts jagen ze op kleine prooien: muggenlarven, watervlooien en kleine visjes. Op die verstopplekken legt het vrouwtje nu de eieren. De man bevrucht daarna de eieren en blijft bij het nest om het te bewaken.

Foto’s: Piet Munsterman, Saxifraga; Eric Gibcus, Saxifraga