Merel

Natuurjournaal 27 mei 2023

Nature Today
27-MEI-2023 - Merel moet multitasken en margriet maakt veldboeket.

Als er een merel bij je in de buurt een nest heeft, is het niet te missen. Eerst vlogen ze af en aan met nestmateriaal, en dan na twee weken broedtijd is het een komen en gaan om de jongen te voeren. Wormen zijn de voorkeurshap, maar merels zijn vindingrijke voedselzoekers. Ze zijn zelfs gezien met salamanders en stekelbaarsjes voor de kuikens! Als ze twee weken oud zijn, springen de jongen het nest uit – hopelijk met een zachte landing. Dan worden ze nog wel een paar weken gevoerd. Meestal alleen door man merel, want vrouw merel begint nu alweer aan een tweede legsel. Ze moet wel, want hun broedgedrag loopt ook in de kijker bij katten en andere nestrovers.

Een veldboeket – zonder vaas

Margrieten staan nu volop in bloei. Op geschikte plekken zijn het velden vol met de vrolijke witte bloemen met een geel hart. Van dergelijke bloemen – madeliefjes, kamille, fijnstraal – heeft de margriet de grootste bloemhoofdjes. Ze groeit in grasland en akkers, en wordt ook vaak ingezaaid op dijken en bermen. De margrieten die daar groeien zijn niet altijd onze inheemse soort. Zoek als een plantendetective naar de kleine zijslipjes – uitstekende delen van het blad – waar het blad bij de stengel komt. Die ontbreken bij de uitheemse soorten. De margriet zie je minder in Friesland, Groningen en Flevoland. Elders is ze algemeen, al heeft ze wel last van vermesting. Maar nu maakt ze nog van veel bermen een veldboeket.

Foto’s: Ab H. Baas, Saxifraga; Mark Zekhuis, Saxifraga