grote keizerlibel

Natuurjournaal 5 juli 2023

Nature Today
5-JUL-2023 - Zoek de grote keizerlibel en rosse vleermuis heeft jongen.

We zitten nu midden in de periode dat de grote keizerlibel vliegt. Tot half augustus heb je nog een goede kans om hem te zien. Groot is hij zeker, maar nét niet de grootste van Nederland. Dat is de superzeldzame bronlibel. Bijna overal in Nederland is de grote keizerlibel dus de grootste libel die je kan zien. Hij maakt grote jachtvluchten en jaagt zelfs op vlinders en andere libellen. Tijdens patrouillevluchten jagen de mannetjes alle andere libellen weg. Je herkent ze aan het helderblauwe achterlijf met een zwarte lengtestreep, en het contrasterende groene borststuk en de groene ogen met een zweempje blauw. De vrouwtjes zijn meestal geheel groen, soms hebben ze een fletsblauw achterlijf. Hou je ogen open deze zomer, want je kan de opvallende libel overal in Nederland tegenkomen.

De rosse vleermuis is een echte boombewoner

In holle bomen verblijven vrouwtjes van de rosse vleermuis nu in groepen van tientallen dieren, zogenaamde kraamkolonies. Zo’n twee weken geleden zijn de jongen geboren. Sommige vrouwtjes hebben een eenling, andere een tweeling, drielingen komen bijna niet voor. De boomholtes worden lekker warm door de zon, dat is belangrijk voor de jonge vleermuizen. De moeders gaan rond zonsondergang op jacht. De rosse vleermuis vliegt vroeg uit en kan op zomeravonden tegelijk met jagende gierzwaluwen gezien worden, de vlucht lijkt er zelfs een beetje op. Na ruim een uur houden ze het voor gezien, maar aan het eind van de nacht jagen ze nog eventjes net voor zonsopgang.

Foto’s: Willem van Kruijsbergen, Saxifraga; Jaap Schelvis, Saxifraga