Sneep

Natuurjournaal 2 augustus 2023

Nature Today
2-AUG-2023 - Kleine snepen groeien op en jonge huiszwaluwen nog even gevoerd.

Veel riviervissen paaien in het voorjaar, en de jonge vissen groeien vaak op in beschut, ondiep water. De larven van de sneep groeien bijvoorbeeld op langs de oever, waar ze kleine waterbeestjes eten. Nu ze wat groter zijn, schakelen ze over op het dieet van de volwassen vissen. Met hun bek op schrapen ze de algen af die op stenen in de rivier groeien, en alles wat er tussen die algen leeft. Snepen hebben een gekke neus, en de etymologie van die naam is dan ook verwant aan snip, snuit, snoet en snavel. In het Duits heten ze trouwens ‘nase’: neus. Aan dit dopneusje herken je de sneep dus, en voor andere soorten biedt de zoekkaart karperachtigen van RAVON uitkomst.

De huiszwaluw herken je makkelijk aan de witte stuit

De huiszwaluw vliegt nog in gezellige groepjes rond bij huizen en boerderijen. Hun tweede nest jongen is net uitgevlogen, maar ze worden nog wel gevoerd door hun ouders. Ze krijgen insecten die op grotere hoogte worden gevangen dan de insecten die de boerenzwaluw vangt. Ook het uiterlijk van deze twee zwaluwen verschilt: de huiszwaluw heeft een witte keel waar de boerenzwaluw een rode keel heeft, en de huiszwaluw heeft een witte stuit. Als je de huiszwaluw nog wilt bewonderen, doe dat dan voor september: dan vliegt dit kleine vogeltje helemaal richting tropisch- en Zuid-Afrika.

Tekst: Nienke Lameris en Marjolein Mooij, Nature Today