Boerenwormkruid Saxifraga

Natuurjournaal 4 augustus 2023

Nature Today
4-AUG-2023 - Boerenwormkruid kleurt bermen geel en noordse stern aan de kust.

Overal in Nederland beginnen bermen en grasvelden geel te bloeien. Paardenliefhebbers schrikken wel eens van de hoeveelheid (giftige) jakobskruiskruid die ineens overal lijkt te staan, maar vaak is het ook het onschadelijke boerenwormkruid. Deze plant is door heel Nederland te vinden en lijkt met zijn gele bloemetjes inderdaad wel wat op jakobskruiskruid, maar de vorm van de bloemen is anders. Boerenwormkruid is geliefd in bloemenmengsels voor bijen, omdat insecten gek zijn op de hoeveelheid nectar die dit plantje levert. Zie je boerenwormkruid staan, kijk dan vooral eens naar de insecten die de bloemetjes bezoeken.

De noordse stern lijkt veel op de visdief, maar heeft een langere staart en geen zwarte punt op de snavel

De noordse stern is kampioen lange-afstandstrekken. De soort broedt in het Arctische gebied, maar overwintert op het zuidelijke halfrond, zelfs op Antarctica. Er broeden ook wel noordse sternen in Nederland, maar dat is de zuidgrens van hun broedgebied. De komende tijd trekken de vogels uit noordelijker broedgebieden naar het zuiden. Ze maken daarbij regelmatig een tussenstop in Nederland. Aan de kust en op de Wadden zijn tijdens hun trek noordse sternen te zien. Vergeet je verrekijker niet als je een dagje naar het strand gaat!

Foto’s: Ab H. Baas, Saxifraga; Jan Nijendijk, Saxifraga